Annons

Filmsimulator i digitala kameror!

Produkter
(logga in för att koppla)
OK! Skall bara förklara mig igen så lägger vi ner den!

Jag menade att jag tycker det är mindre fusk om man ställer in kameran föra att göra på ett visst sätt än att sitta å manipulera med den på en stor skärm!

Sen är det klart att om man kör digitalt så kan mat ta bild efter bild till man tycker det är bra hur som helst..

SÅ ja, nu får det va bra!;)

Hm..om du tar bilden i färg..
ändrar till sepia eller s/v efteråt, med exakt samma effkt som om du ställer in det i kameran innan du tar bilden är det alltså "fuskigt"

håller inte med..blir resultatet exakt likadant så kan jag inte se något fusk i det.

Sen att överhuvudtaget snacka om mindre fusk..det kan väl inte alls handla det allra minsta om fusk om du ställer in kameran på ett visst sätt?

Som jag ser det är det först fusk om du tar bort/lägger till element ur bilden efteråt utan att ange det.
ändra till sepia..s/v,fixa kontraster, skärpa, färgmättnad och beskärning efteråt ser jag som helt oki efterbehandlig...precis som vilket mörkrum som helst..och inte som fusk, eller något man måste ange.

(analoga bilder kan du ju så klart manipulera på samma sätt som digitala..bara att skanna in dem först :D )

så ser jag på det iaf :) mvh/Kim

SinusLinus skrev:
AHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu blev det precis som jag förutspådde

Nja det är inte mycket att snacka om, digitalmanupulation kommer finnas vare sig man vill axeptera det eller inte :D

Jag skrev bara min syn på det hela..bli inte arg nu ;)

jag var inte ute efter att provocera..bara att ge min syn på det hela..är det oki eller?:mad:

Men hallå

De funktioner som efterfrågas finns i alla digitala kameror utom de billigaste. Kontrast, färgmättnad och skärpa i åtminstone tre lägen. Olika färgbalansinställningar finns också, i många fall en manuell möjlighet.

Det är inte mera fusk än att byta film i en traditionell. Är vid et här laget hjärtligt trött på alla traditionell-fundamentalister på den här siten! Ni är urtråkiga och hämmar kreativitet och fotoglädje!

Måste bara säga att det också finns digital-fundamentalister här också! Sen kan man disskutera vilka som hämmar kreativitet och fotoglädje;)

Svar på tal

De utdragna diskussioner ger aldrig någonting och det är bara skyttegravskrig i princip.

Angående fundamentalister så har vi ett par grova digitalfundamentalister här på Fotosidan...

Det är bara harmlös pajkastning! Digitalfundamentalister och analogfundamentalister är lika stora kålsupare allihop!

Peace!!!!

Låt bilderna tala!

Borde vi inte ägna oss mer åt bilderna i stället och diskutera dem. Hur de kommit till är mindre viktigt, bara dom presenteras på ett ärligt sätt. Det går att vara oärlig med traditionell film om man vill det. Jag har själv hört ett föredrag av Terje Hellesö där han berättade hur han fick så stora granna månar i sina nattbilder.....
För egen del tror jag att jag snart lämnar Fotosidan. Det myglas med poäng och kommentarer (If you scratch my back, I scratch your) för att inte tala om allt fjäsk för Terje ( själv en hygglig karl som tar vackra bilder), och så det destruktiva tjafset.
En sådan här Site borde uppmuntra, stimulera - få oss att fota mera och på nya sätt. Många lägger in intressanta bilder och skriver bra kommentarer, men den tråkiga sidan dominerar

kim99x skrev:

...
ändra till sepia..s/v,fixa kontraster, skärpa, färgmättnad och beskärning efteråt ser jag som helt oki efterbehandlig...precis som vilket mörkrum som helst..och inte som fusk, eller något man måste ange.

(analoga bilder kan du ju så klart manipulera på samma sätt som digitala..bara att skanna in dem först :D )

så ser jag på det iaf :) mvh/Kim

Upp till bevis kim.
jag vill se ett suddigt neg som du har gjort en skarp papperskopia av. :D

Re: Svar på tal

SinusLinus skrev:
De utdragna diskussioner ger aldrig någonting och det är bara skyttegravskrig i princip.

Angående fundamentalister så har vi ett par grova digitalfundamentalister här på Fotosidan...

Jag hoppas du inte menar mig :D
En gång till..jag har inget imot analogt..gillar diabilder skarpt! jag är digitalförespråkare därför att möjligheterna är mycket större genom att man kan se bilden precis efter man tagit den, lätt att göra ändringar på plats, du kan fotografera i s/v sepia, i färg och mycket mer..direkt på plats..och det kostar inget ;)
ja, jag anser digitala kvalitétskameror vara betydligt bättre..men det betyder inte att jag anser att analoga skulle vara dåliga! ;)
mvh
/Kim

Walkerboh skrev:

Upp till bevis kim.
jag vill se ett suddigt neg som du har gjort en skarp papperskopia av. :D

Ett suddigt neg?? jag tar inte suddiga bilder, vare sig med digitalkamera eller med analogkamera..skanna annars in negativet och fixa till det så gott det går..inte blir det lika bra som om du haft skärpa från början, det blir det heller inte med en suddig digitalkamerabild..:rolleyes:
att jag skärper till digitalkamerabilder är ju för att jag minskar bilden när jag ska lägga upp den på webben, inte mer skärpa en vad som finns på orginalet ;)

Hur skall jag göra som är både och?
Skall jag skämmas dubbelt eller uppväger mina olika preferenser varandra?

:confused:

mipert skrev:

Hur skall jag göra som är både och?
Skall jag skämmas dubbelt eller uppväger mina olika preferenser varandra?

:confused:

De behagar att överdriva kraftigt ;) fundamentalist..är väl ett lite väl starkt ord :D

Fundamentalism = ”religiös rörelse i USA som bland annat hävdar Bibelns auktoritet gentemot naturvetenskapen; även om en renlärig variant av en religion, speciellt islam”. (sic.)

Förlåt, men jag är uttråkad. Normalt sett har jag fullt upp med att plugga användandet av databaser i Illustrator 10 men jag orkar ente.

mipert skrev:
Fundamentalism = ”religiös rörelse i USA som bland annat hävdar Bibelns auktoritet gentemot naturvetenskapen; även om en renlärig variant av en religion, speciellt islam”. (sic.)

ja? du tror inte vi kan läsa i en uppslagsbok själva, eller? :D

men det bekräftar ju bara att ordet är på tok för kraftigt..vi pratar bara om för/nackdelar med olika tekniker, inte om livsåskådning..precis det som jag menade, ett alldeles för starkt ord :rolleyes:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar