Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filmsimulator i digitala kameror!
- Trådstartare NiklasK
- Start datum
Photoshop?NiklasK skrev:
Man ställer in att man vill ha Velvians egenskaper och får hög färgmättnad..
Ställer in 160 NC och man får den filmens fina hudtoner osv..
xxx
Guest
Tyckte det stod "Flygsimulator i digitala kameror" vilket hade varit en minst sagt revolutionerande nyhet....
/ Fredrik
/ Fredrik
flutte
Aktiv medlem
... och microvågsugn!
/Fredrik (som egentligen tycker att sådana saker borde man fixxa till i photoshop, eftersom man antingen riskerar att förändra bilden på ett förstörande (icke-ångerbart) sätt, eller också rent tekniskt bara lagrar valet som någon slags ångerbart lager, och då är det lika bra att göra det i efterhand).
/Fredrik (som egentligen tycker att sådana saker borde man fixxa till i photoshop, eftersom man antingen riskerar att förändra bilden på ett förstörande (icke-ångerbart) sätt, eller också rent tekniskt bara lagrar valet som någon slags ångerbart lager, och då är det lika bra att göra det i efterhand).
mipert
Aktiv medlem
”Men så jobbar ju vi som har film! Vi kan inte ta om en bild om vi inte tycker den är bra!”
Liten tankevurpa kanske? ;-)
Om jag tar en bild med en Finepix 6800 och underexponerar samt darrar av lågt blodsocker så lär bilden vara dålig, digital eller inte digital.
Bättre än att kunna lägga in filmegenskaper vore att kunna spotmäta mot neutralgrått och skapa en färgbalansering efter det.
Liten tankevurpa kanske? ;-)
Om jag tar en bild med en Finepix 6800 och underexponerar samt darrar av lågt blodsocker så lär bilden vara dålig, digital eller inte digital.
Bättre än att kunna lägga in filmegenskaper vore att kunna spotmäta mot neutralgrått och skapa en färgbalansering efter det.
Linmajon
Aktiv medlem
Det vore exakt som att ha en knapp på CD-spelaren som lägger in brus, svaj, knäpp och knaster eller varför inte på DVD-spelaren som lägger in damm och repor.NiklasK skrev:
Någon mer än jag som skulle vilja ha en filmsim. i digitalkameran??
Man ställer in att man vill ha Velvians egenskaper och får hög färgmättnad..
Ställer in 160 NC och man får den filmens fina hudtoner osv..
Har ni funderat på vad ex. Photoshop används till?
Sinuslinus
Aktiv medlem
så det är inte fusk om kameran generar samma sak som du lika gärna kan göra efteråt i PS?`??
NiklasK
Aktiv medlem
Jag tycker inte det. Det är lite skillnad. En möjlig bild kan vara över på bara en halv sekund medans du kan sitta framför PS i flera timmar med en bild. Någon skrev här på sidan för länge sedan att; Ge mig din sämsta bild och jag skall göra den till en reklam bild. DEet är väl lite väl optimistiskt, men lite stämmer det jö! Tycker du inte!?
Krille
Aktiv medlem
Denna funktion finns hos Canon EOS 1D och EOS D60. Man kan välja mellan ett flertal olika customlägen där kontrast och färgmättnad är inställd för att likna exempelvis porträttfilmer (mjuk kontast, lite lägre mättnad) eller högmättade färgdiafilmer (högre kontrast och färgmättnad än normalt).
Sinuslinus
Aktiv medlem
Niklas jag ser faktiskt inte skillnaden.
orkar dock inte argumentera emot...
orkar dock inte argumentera emot...
NiklasK
Aktiv medlem
Du slipper! Men om jag säger så här. Jag väljer min film efter vad jag vill ha för slutresultat! Sedan ha jag ingen möjlighet att göra något åt det.. Samma borde vara för digitalanvändare tycker jag! Det skulle rädda iaf naturfotografins trovärdighet! Jag kan aldrig rädda en dålig bild efter det jag tryckt ner avtryckaren. Det kan en digitalfotograf göra tusen gånger!
Sinuslinus
Aktiv medlem
du är lite emotsägelsefull tycker jag...
du säger att göra en massa saker i efterhand i PS är fusk men om en digitalkamera gör EXAKT samma sak så är det helt ok.
Nu riskerar det här att bli nån sån där jobbigt digitalmanupulations vara eller ickevara.
du säger att göra en massa saker i efterhand i PS är fusk men om en digitalkamera gör EXAKT samma sak så är det helt ok.
Nu riskerar det här att bli nån sån där jobbigt digitalmanupulations vara eller ickevara.