Annons

Filmscanner: Vem skall man välja ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nya Nikon scanners? SilverFast 6.5

Hej!

Tänkte beställa en Nikon Coolscan LS-50 men Nikon tycks ha en extrem lång leveranstid. Så började jag fundera... den har varit ute i 2 år om jag förstått rätt? Det är ingen ny utgåva på gång? Ingen som snappat upp ev förhandsskvaller om att nya modeller är på gång?

Kommer LS-50 funka bra ihop med VISTA? och borde man invänta att det operativet släpps så man vet att det kommer funka om den skall hänga med några år?

Sett intressanta artiklar om SilverFast 6.5, fungerar det även ihop med denna Nikon scanner?

MVH Lasse

Re: Nya Nikon scanners? SilverFast 6.5

cyberrock skrev:
Hej!

Tänkte beställa en Nikon Coolscan LS-50 men Nikon tycks ha en extrem lång leveranstid. Så började jag fundera... den har varit ute i 2 år om jag förstått rätt? Det är ingen ny utgåva på gång? Ingen som snappat upp ev förhandsskvaller om att nya modeller är på gång?

Kommer LS-50 funka bra ihop med VISTA? och borde man invänta att det operativet släpps så man vet att det kommer funka om den skall hänga med några år?

Sett intressanta artiklar om SilverFast 6.5, fungerar det även ihop med denna Nikon scanner?

MVH Lasse

Jag tror inte det händer så mycket på scannersidan framöver,LS 50 är en bra scanner och du kan alltid använda Vuescan programvara, Ed Hamrick uppdaterar frekvent och Vista lär inte vara några problem, det stödjer han redan.
www.hamrick.com

Mikael

Hej Gubbar!

Jag har köpt Nikon LS50 etter råd och tips från Mikael R.
Vuescans programvara fungerar utmärkt.
Men det är en lång process at lära alla inställningar :)
Dia är problemfritt. Jag sliter lite med Fuji Sensia, mens Reala är lätt att jobba med.
I pappkassorna ligger 40 år med "blandat drops"....Man måsste justera för var och en. Batch-jobbing med film tror jag inte på. Man måsste nog sortera på ljusbordet och jobba med varje ruta....
Som tur är; det är lenga till jag är 100 :D

Jag är nöyd, och tackar Mikael för hjälpen.

mvh Erik J

Hej

Har växt ut min Epson 4990 och vill ha en nivå bättre när jag scannar 135. Kommer nog att ha kvar min Epson den för jag scannar massa andra roliga negativ format ibland (126,110,120,127) och där känner jag att den är fullt tillräcklig.

Undrar lite vad som skiljer Nikon COOLSCAN 5000 ED och COOLSCAN V. Vad jag kan se så är det bättre elektronik och dubbla priset.

// Fredrik

fredrikru skrev:

Undrar lite vad som skiljer Nikon COOLSCAN 5000 ED och COOLSCAN V. Vad jag kan se så är det bättre elektronik och dubbla priset.

// Fredrik

5000 har vel oxå ett annat gränssnitt enn bara USB. Det kann ju vara en fördel om du kör annat på USB'n samtidigt.
Mitt WiFi klappar ihop under scanning; men så får ni ju frid för mig........
/Erik J

Tips för er som letar dia/negativscanner

Har ni sett att det finns en begagnad Nikon Coolscan LS-8000 ED till salu för sextusen spänn här på fotosidans annonsmarknad?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto