Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmscanner: Vem skall man välja ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon utan tvekan. De har gjort skannrar länge och LS-50 är en riktigt bra maskin. Den kommer också garanterat att att gå att använda även när du har uppdaterat din dator nästa gång. Plusteken är tveksam på den fronten - när de inte uppdaterar programvaran för nya operativsystem längre är det kört eftersom till och med Vuescan kräver att drivrutinerna finns installerade.

Tveklöst Nikon, bl.a. för att man vet att man med dessa scannrar får utlovade prestanda. På en Nikon-scanner är t.ex. 4000 utlovade dpi också 4000dpi i praktiken. Otaliga är de scannrar -- film-, såväl som flatbädds -- som uppvisar betydligt lägre prestanda när de väl mäts upp. Högklassig optik är naturligtvis lika värdefull på scannern som på kameran. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Har själv en Coolscan LS-40, och har precis beställt en LS-5000 (som f.ö. är restnoterad i hela Europa för närvarande).

Jag är nöjd med min gamla HP Photoskanner S20 Photosmart.

Visserligen bara 2400 dpi, men duger för en A4 gott och väl! Enkel att använda och billig begagnad!

Den "klipper" heller inte negativet som de flesta filmskanners annars verkar göra, utan man får med hela neget plus svartkant! Viktigt för mig, mindre viktigt för andra!

Låter tydligast att LS-50 verkar mest intresant.. På fotosidan.se är det också 43 registrerade ägare av LS-50 mot 5 av Opticfilm 7200 och vilket ingen av dem har lämnat något betyg, borde betyda något kanske.. ;)

Tack för lite input..

/Benny

BempaS skrev:
Låter tydligast att LS-50 verkar mest intresant.. På fotosidan.se är det också 43 registrerade ägare av LS-50 mot 5 av Opticfilm 7200 och vilket ingen av dem har lämnat något betyg, borde betyda något kanske.. ;)

Tack för lite input..

/Benny

Jag har en Plustek 7200i som jag använder för lite småjobb, dock är den inte registrerad här på fotosidan och någon recension har jag inte heller skrivit.

Jag ville inte lägga ut mer än 5000 kronor på en scanner som jag inte skulle använda till mer än webbilder och A4-utskrifter, så jag testade både Plustek och Nikon mot varandra och kom då fram till att det var fördel Plustek, bildkvaltiteten var i stort sett den samma, men Plusteken är betydligt bättre på svartvita neg än Nikonen och klarar även buktade dior bättre än Nikon LS-50.

Det är mer jobb med färginställningen på Plusteken jämfört med Nikonen. Det är svårt att få någon information i mörka partier med Plusteken, en annan fördel med Nikonen är att den går att köra på Mac. Plustek har märkligt nog inte lagt ut någon drivrutin till Mac OS-X trots att jag fick reda på att den var tänkt att släppas i mars, dåligt Plustek det är riktigt enerverande att tvingas scanna på en XP-dator när jag jobbar 95% med Mac. Men de båda scannrarna står sig ganska så slätt mot de proffsscannrarna från Imacon och Fuji/Lanovia, som jag har scannat merparten av mina diabilder med, de svartvitanegativen som jag scannat med proffscannrar har högre upplösning men sämre tonomfång än Plusteken.

Senast ändrad:
Chasid skrev:
Men de båda scannrarna står sig ganska så slätt mot de proffsscannrarna från Imacon och Fuji/Lanovia, som jag har scannat merparten av mina diabilder med, de svartvitanegativen som jag scannat med proffscannrar har högre upplösning men sämre tonomfång än Plusteken.

Hur har du jobbat om du lyckats få sämre tonomfång (alltså missat valörer i hög- och lågdagrar) på dessa skannrar? De har ju ett mycket större dynamiskt omfång än vad Plusteken har, framförallt i praktiken.

Stefan

stefohl skrev:
Hur har du jobbat om du lyckats få sämre tonomfång (alltså missat valörer i hög- och lågdagrar) på dessa skannrar? De har ju ett mycket större dynamiskt omfång än vad Plusteken har, framförallt i praktiken.

Stefan

Tro mig Stefan jag har verkligen lagt ner åtskilliga timmar med att kalibrera och ställa om Imacon och Fuji/Lanovia för att få bättre kvalitet på mina svartvita bilder utan att lyckas. Efter envetet testande och trixande så ringde jag supporten och fick till svar att det tyvärr inte gick att få ut ett större tonomfång med färg- och svartvitanegativ än det jag lyckats få.

Diabilderna däremot blev helt superba särskilt de 6x6 dia som scannade in, korrekt färgåtergivning och skön stuns, det enda som behövdes var åtskilliga timmars retucherande för att bli av med damm och annat klegg, men det är en annan historia.

Chasid skrev:
Tro mig Stefan jag har verkligen lagt ner åtskilliga timmar med att kalibrera och ställa om Imacon och Fuji/Lanovia för att få bättre kvalitet på mina svartvita bilder utan att lyckas. Efter envetet testande och trixande så ringde jag supporten och fick till svar att det tyvärr inte gick att få ut ett större tonomfång med färg- och svartvitanegativ än det jag lyckats få.

Diabilderna däremot blev helt superba särskilt de 6x6 dia som scannade in, korrekt färgåtergivning och skön stuns, det enda som behövdes var åtskilliga timmars retucherande för att bli av med damm och annat klegg, men det är en annan historia.

Eftersom jag själv använder en Imacon för skanning vet jag att det går att få ut ett omfång som är långt mycket större än vad även en kraftigt överframkallad svartvit negfilm har. Problemet är oftast den automatik som finns aktiverad i programmen. Läs min artikel om skanning med Imacon på www.projektorutbildning.se/kursdok.html så kanske du får en del tips om hur du ska göra för att ta tillvara den kvalitet som dessa skannrar kan ge.

Stefan

P.S Supporten ger jag inte så mycket för :)

stefohl skrev:
Eftersom jag själv använder en Imacon för skanning vet jag att det går att få ut ett omfång som är långt mycket större än vad även en kraftigt överframkallad svartvit negfilm har. Problemet är oftast den automatik som finns aktiverad i programmen. Läs min artikel om skanning med Imacon på www.projektorutbildning.se/kursdok.html så kanske du får en del tips om hur du ska göra för att ta tillvara den kvalitet som dessa skannrar kan ge.

Stefan

P.S Supporten ger jag inte så mycket för :)

Tack för tipset Stefan! Jag ska fördjupa mig i din text om skanning med Imacon. Men scannadet är ett nästintill avslutat kapitel i min fotohistoria nu när det digitala har tagit överhanden.

Mikael

Idag verkar det bara finnas Nikons scannrar som levererar bra inscanningar till vettigt pris.
Eftersom jag har testat det flesta scannrar Imacon, Nikon, Canon, Polaroid, Minolta, mfl mfl så har jag följande erfarenheter.
Nikon ls 50 är en efterföljare till Ls4000 med USB istället för firewire och fungerar bra.
Nikons egen programvara är bra men sämre än Vuescan eller Silverfast.Silverfast är ett mycket kompetent program om man vet hur att utnyttja detta.

Nikon har en svaghet och det är skärpedjupet,DOF, har man negativ eller dia som kurvar sig lite och ej är plana så räcker inte skärpedjupet till för att få samma återgivning över hela filmytan. Detta kan avhjälpas med att lägga autofocus punkten lite åt ena eller andra hörnet vilket betyder att man går en medelväg från filmens kurvaturs högsta topp och där kanten ligger i filmhållaren.Var faktiskt den som påpekade detta först både för Nikon och Vuescan vilka införde att man kan flytta autofocuspunkten

Vuescan är ett billigt och bra program som tillåter en att scanna in flera valörer med bra resultat. Korrigering krävs med s-kurva=kontrastkurva men till motsats av Nikons egna programvara som hugger av information av lågdager ses alltså resultatet som mjukt.Alltså liknande det resultat man får med rawfiler och all information inom histogrammet och med linjär uppräkning.

Jag rekommenderar en enkel scanner som LS 50 som man får för under 5000:- tillsammans med Vuescan är detta en mycket bra kombination, lär att utnyttja programmet så får man bra resultat till en billig peng
Mikael

macrobild skrev:
Nikon ls 50 är en efterföljare till Ls4000 med USB istället för firewire och fungerar bra.
Bara för att vara tydlig:

LS-50/Coolscan V (USB 2.0) är efterföljaren till LS-40/Coolscan IV (USB 1.1).

LS-5000/SuperCoolscan 5000 är efterföljaren till LS-4000/SuperCoolscan 4000.

Toppmodellen LS-9000 är efterföljaren till LS-8000.

Filmscanner för 135-film i färg

Hej!

Jag tittar på en filmscanner för att scanna in negativ från mina tusentals foton taget med vanligt 135-färg film från resor med mera. (Alltså har varken svartvitt eller dia.) Jag vill naturligtvis ha hög kvalité även om även "snabbarbetat" är intressant.

Påverkar mitt specifika behov vilken scanner ni skulle rekomendera mig?

Såg att LS-50 fick mycket bra recension i "Kamera & Bild" men efter läst denna tråd är det lite mer blandat intryck.

Till sist... jag förstår att en scanner som kostar dubbelt eller mer sannolikt också är bättre... men exakt på vad? Blir bilderna bättre? Och varför?
Eller handlar det mycket om att de klarar fler format och man har utökad kontroll ev snabbare arbetsflöden?

Tack på förhand för alla tips!

/Lasse

Re: Filmscanner för 135-film i färg

cyberrock skrev:
Såg att LS-50 fick mycket bra recension i "Kamera & Bild" men efter läst denna tråd är det lite mer blandat intryck.

Till sist... jag förstår att en scanner som kostar dubbelt eller mer sannolikt också är bättre... men exakt på vad? Blir bilderna bättre? Och varför?
I senaste FOTO testades Epson V750 (pro-modellen av den populära V700) och den jämfördes med Nikon LS-50. Som förväntat visade testen att V750, som flatbäddsscanner betraktat, verkligen var väldigt bra, men att den inte på något vis rör en filmscanner (ens när det nu var Nikons enklaste modell).

--> I praktiken håller man inte utlovad optisk upplösning. Utlovade 6400dpi blev inte mycket bättre än 3200 i praktiken. Nikonscannern höll dock vad den lovar, cirka 4000dpi.

--> Optiken på scannern är naturligtvis lika viktig som den som sitter på kameran. Det är klasskillnad, vilket visar sig i optisk upplösning och t.ex. förekomsten av CA (och då skall V750 vara bättre än V700 på detta).

--> Snabbheten. Vill man köra med full upplösning, dammreducering osv -- och det vill man ju ofta -- så är Nikons filmscannrar ohotade. Ett par minuter per dia med LS-50, mot uppemot 10min(!) med V700. Väljer man sedan LS-5000 halverar du tiden även mot LS-50.

--> Allmän kvalitet. Tittar man på testbilderna i FOTO, så framstår skillnaderna väl, vad gäller saker som färgåtergivning, skärpa och återgivning av t.ex. kornstruktur hos Tri-X.

För många är säkert V700 ett bra köp, med fullt tillräckliga prestanda, men i mitt tycke är talet om att "flatbädd är ikapp" tämligen överdrivet. Bara en sådan sak som tiden det tar att scanna ett dia med full prestanda, utesluter V700 för min egen del.

Re: Filmscanner för 135-film i färg

cyberrock skrev:

Eller handlar det mycket om att de klarar fler format och man har utökad kontroll ev snabbare arbetsflöden?

/Lasse

En faktor som alltid märks på en bättre skanner är att den brusar mindre, vilket medför att bilderna ser finkornigare ut. Det är en klar fördel vid negativskanning. En annan är det stora dynamiska omfånget, som klarar av de stora skillnaderna mellan de tätaste och tunnaste partierna i ett hårt dia. Det spelar ingen roll för dig. Den tredje är skärpan och där bör du ju ha en skanner som klarar av att läsa så mycket som du har fått på negget. Har du tagit bilderna med en enklare kamera med lägre upplösning är det ju ingen idé att ha en skanner med superupplösning nu. Den fjärde faktorn är filmformaten som den kan hantera och för en filmskanner påverkar detta priset mycket.

Stefan

ANNONS