Annons

Filmscanner: Vem skall man välja ?

Produkter
(logga in för att koppla)

firebird

Medlem
Står i begrepp att köpa en filmscanner och behöver råd.
Har tittat på Nikon CoolScan LS-50ED alternativt Nikon CoolScan LS-5000ED (om den verkligen är värd sitt betydligt högre pris).
Kommer mest scanna dia men även endel s/v

Någon av er där ute med egna erfarenheter av dessa, alternativt andra rekommendationer?

Jag skannade bara webbilder när jag köpte min och gjorde bara en och annan förstoring i A4. Jag valde den billigare Minoltan som då kostade strax under 4 tusen. Kommer inte ihåg betäckningen på den just nu. Jag är i alla fall nöjd med min.

Jag står inför samma val, en komplicerande faktor är att det verkar vara omöjligt att få tag på både LS-50 eller LS-5000 i sverige. Ingen av de traditionella näthandlarna har eller har haft dem hemma de senaste 6 veckorna. Alla säger att de är beställda från leverantören. Verkar som om Nikon har problem att leverera. Kan tilläggas att de varit slut hos Adorama och B&H också (för två veckor sedan när jag kollade, nu vet jag inte).
Minolta Dual Scan IV verkar inte heller gå att hitta så lätt, flera verkar ha slutat lagerföra och sälja dem, kanske har något med Sony att göra.

Hej

Själv kör jag Epson Perfection 4990 Photo och är mycket nöjd med den. Visserligen är det en flatbed men den jag är mycket nöjd med resultatet. Jag scannar även en hel del gamla foto.

Jag kan ladda på en körning 8 diabilder i ram eller upp till 24 bilder (4 filmremsor, 6 bilder per remsa).

Går även att scanna andra filmformat och jag har adapter för 120 och större filmformat.

Visserligen blir nog resultatet bättre med en ren filmscanner men jag är ändå mycket imponerad över resultatet av Epson 4990 och då kan du även scanna vanliga bilder till mycket bra resultat.

Mvh
Fredrik

Köp inte nikon utan silverfast

Jag har en Coolscan V. Och om jag var du skulle jag tänka mig för innan jag köpte den då mjukvaran är undermålig. Den stödjer inte profilering, du kan varken använda egna ICC profiler eller stäga av färgkonvertering i scannern så att du kan profilera en orörd fil och sen ge din fil en ICC profil i tex Photoshop. Min slutsats är att jag måste köpa Silverfasts mjukvara till scannern vilket innebär över 2000 kronor till.

Mvh
Rolf-Göran Åström

Hej!
Om du inte är beroende av "bra" kvalitet (eller snabbhet) kanske en begagnad Minolta Dual II eller III kanske är ett alternativ? Jag köpte en tvåa för tusenlappen för några dagar sedan och den verkar fungera fint. Scannerprogrammet som följer med är dock det värsta skräpet jag någonsin varit med om, jag använder mig av Vuescan nu och allt har blivit så mycket bättre.

Exempelbild på scannad T-max 100:

http://85.226.186.50/scan.jpg

(direkt ur scannern, är lite hår på negativet vilket kanske syns. Glöm inte att det här var en av mina första scanningar och jag kan säkert få till skärpan och nyanserna bättre med lite erfarenhet)

För webpublicering eller bara indexering av bilder fungerar den utmärkt dock tror jag inte bilderna håller till utskrifter i A4.

Jag har en LS-50 och visst är programvaran inte den bästa men man kan stänga av all färghantering. Det enda man inte kan stänga av är autoexponeringen men det går utmärkt att göra kalibreringsprofil till de producerade obehandlade filerna. Själv har jag en provia it8-dia från faust eller vad han heter i Tyskland. På hans hemsida finns länkar till gratisprogram för kalibrering.

Angående val av skanner så tycker jag att du ska ta den som ger ok kvalitet och är snabbast. Skanning tar en himla tid! Jag valde ls-50 för att den då när jag köpte den var snabbare än minoltan och inte hade någon uppstartningstid men jag saknar att man inte kan lägga in flera ramade dior på en gång.

Lycka till!

ThomasT skrev:
För webpublicering eller bara indexering av bilder fungerar den utmärkt dock tror jag inte bilderna håller till utskrifter i A4.
Minoltas Scan Dual-modeller håller absolut för A4 och mycket större än så. Om skanningarna inte håller beror det nog i så fall på negativen och bildbehandlingen, inte på skannern.

Även jag kan slå ett slag för flatbäddsskannern. För samma pris får man en apparat som klarar mycket fler saker, bara man har plats för den. Jag har en Canon 9950F och skannar mest 6x7, men även 35mm går bra. Utöver det så har jag t ex restaurerat gamla foton åt min farsa.

Om priset inte avskräcker skulle jag titta på Epsons senaste V700 (recension ), den har ett D-max på 4.0 vilket innebär att den klarar att scanna även Velvia med fullgott resultat. En dyr filmskanner ger antagligen det allra sista i kvalitet på skanningarna, men det ska till A2-förstoringar för att se skillnaden utan lupp.

Sen skulle jag räkna med kostnaden för profilering och fristående programvara (Vuescan eller Silverfast) från början, oavsett vilken skanner du köper.

/ Leif

Jag kan bara nämna att jag har lagt en beställning hos Scandinavian Photo i Mölndal på en LS-50 och enligt dem är det kö på cirka 2-3 månader... Den ska ersätta en Minolta-scanner som det bara har varit krångel med så jag väntar gärna... "Den som väntar på nåt gott..." Flatbäddsscanner för papper har jag redan och jag har inte plats för två flatbäddar (första scannern sitter ihop med skrivaren)...

/P

Senast ändrad:
jimh skrev:
Minoltas Scan Dual-modeller håller absolut för A4 och mycket större än så. Om skanningarna inte håller beror det nog i så fall på negativen och bildbehandlingen, inte på skannern.

Jag tror det är skit bakom spakarna i mitt fall.

Re: Köp inte nikon utan silverfast

Rolf-Göran Åström skrev:
Jag har en Coolscan V. Och om jag var du skulle jag tänka mig för innan jag köpte den då mjukvaran är undermålig. Den stödjer inte profilering, du kan varken använda egna ICC profiler eller stäga av färgkonvertering i scannern så att du kan profilera en orörd fil och sen ge din fil en ICC profil i tex Photoshop. Min slutsats är att jag måste köpa Silverfasts mjukvara till scannern vilket innebär över 2000 kronor till.

Eller Vuescan för några hundra...

Vuescan är samtidigt bra på batchscanning. Tillsammans med en Nikon LS-5000 ED och diamatare SF-210 samt bra diaramar scannar man 40 st dior (med färgprofil om man vill) medan man käkar lunch. För mig med 15000 dior i garderoben var batchscan-funktionen viktig vid val av scanner.

mvh
Håkan Åkesson

Tack för alla tips !!

Det lutar nog är att jag tittar närmare på en Plustek 7200i som tycks vara mycket prisvärd.

Hej

Är ev. ute efter en film-scanner jag med. Vad slutade det med Gunnar? Är du nöjd, och kanske vill dela med dig av dina erfarenheter.

Kanske någon annan kan dela med sig. Budget upp till cirka 5000:-.

Jo det blev en Plustek 7200i
Mina intryck så här långt (har haft alltför lite tid för att kunna ge ett mer utförligt utlåtande ännu).
Pros and Cons,

+ Bra pris
+ Hög upplösning
+ Praktisk väska för hela kittet ingår

- Enbart manuell matning bildruta för bildruta

Om du köper scanner för att scanna in mängder av "gamla" dia och negativ kan avsaknaden av mer automatiserad magasinscanning kanske vara en stor nackdel.

Sammanfattningsvis tycker jag nog att jag kan rekommendera den om du vill hålla dig under 5.000:-

Lycka till
/GunnarE

firebird skrev:
Står i begrepp att köpa en filmscanner och behöver råd.
Har tittat på Nikon CoolScan LS-50ED alternativt Nikon CoolScan LS-5000ED (om den verkligen är värd sitt betydligt högre pris).
Kommer mest scanna dia men även endel s/v

Någon av er där ute med egna erfarenheter av dessa, alternativt andra rekommendationer?

Jag kör Nikon CoolScan LS-50ED sedan två år tillbaka...

Men,
jag är inte så bra på det tekniska..!

Jag bara fotar, (svartvitt/neg färg/dia) skannar se'n in i för fullt, 4000... :)

Petar se'n över TIFF-filen till Photoshop Elements 2.0 (som följde med) drar litet i nivåer, duttar damm, sparar i jpg för FS osv...

Så för mitt behov funkar den bra!

Uppdaterar tråden med frågan; om pengarna inte har betydelse så vilken bör jag välja av Nikon LS-50 eller Opticfilm 7200i? Motivera gärna varför och varför inte?

/Benny

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto