Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmrullen tar aldrig slut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Seroth

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har nyss ärvt en Chinon CE-4 men har lite problem, när jag ska ta min 31a bild så verkar rullen spola tillbaka till den 20e bilden och jag kan fortsätta ta nya exponeringar fram till 30 igen. Finns det någon som vet hur jag kan lösa detta problem? Kan jag spola fram rullen på något sätt och ta ut så att inte filmen förstörs?
Har för övrigt ingen erfarenhet av analoga kameror förutom engångskameror från när jag var liten så hjälp vore tacksamt.
Mvh Mattias

Hejsan!
Jag har nyss ärvt en Chinon CE-4 men har lite problem, när jag ska ta min 31a bild så verkar rullen spola tillbaka till den 20e bilden och jag kan fortsätta ta nya exponeringar fram till 30 igen. Finns det någon som vet hur jag kan lösa detta problem? Kan jag spola fram rullen på något sätt och ta ut så att inte filmen förstörs?
Har för övrigt ingen erfarenhet av analoga kameror förutom engångskameror från när jag var liten så hjälp vore tacksamt.
Mvh Mattias

Chinon CE-4 var min första systemkamera (1979). Kan inte säga vad som är fel, men troligtvis är det Windern (motorn) som är kass. Utan motor fungerar den säkert bra.

Hejsan!
Mvh Mattias

Om filmen aldrig verkar att ta slut har den förmodligen lossnat från upptagningsspolen. Nu har jag förvisso aldrig sett en Chinon CE-4, men antar att den funkar som de flesta andra äldre manuella systemkameror.

Prova att veva på returveven i pilens riktning utan att trycka in någon återspolningsknapp. Efter något varv ska det ta emot. Gör det inte det har förmodligen filmen lossnat från upptagningsspolen. Eftersom du inte vet när det skedde kan filmen betraktas som förbrukad.

En god vana är att hålla ett öga på återspolningsveven när du drar fram filmen efter exponering och framför allt i samband med de första framdragningarna efter att du satt i ny film. Veven ska snurra när du drar fram filmen. Gör den inte det har den lossnat och om du upptäcker det direkt efter filmbyte är det bara att öppna kameran och sätta fast den igen. Dra sedan fram ett par rutor extra innan du tar kanonbilden.

Att bildräkneverket backar till bild 20 har jag ingen förklaring till.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto