Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmkameraoptik?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Letade runt lite efter att ha sett schindelers list hur kamerorna såg ut som användes till inspelningen. Så hittade jag denna hemsida, och hittade filmoptik för 35mm kameror vad skiljer denna optik från vanlig man har på en stillbildskamera?
http://www.arri.com/entry/products.htm

En klassiker är ju "Barry Lyndon" där Stanley Kubrick använde ett Zeiss 50/0,7 för att han ville plåta med stearinljus som ljuskälla.

jimh skrev:
En klassiker är ju "Barry Lyndon" där Stanley Kubrick använde ett Zeiss 50/0,7 för att han ville plåta med stearinljus som ljuskälla.
Woov det var ljusstarkt. Är det ljust 50mm som kan göras ljustarkast?

"En halv småbildsruta" är ju nästan APS-C så då undrar man ju om nån försökt sätta filmkameraoptik på en DSLR? Jag menar, ett 16/1,3 hade ju inte suttit fel. http://www.arri.com/prod/cam/master_primes/mp_tech_spec.htm

Är det för att de är tokdyra (vilket de objektiven lär vara iofs) eller finns det mekaniska problem som att filmkameror har linser närmare filmplanet än vad som går i en SLR pga spegeln som sitter i vägen?

Arribajonetten skall ha 52 mm mellan bajonett och filmplan, så det bör funka utmärkt att använda objektiven med adapter på alla digitala systemkameror.

Men jag skulle inte våga svära på att de på stora öppningar är tillräckligt bra för en kräsen stillbildsfotograf även om de funkar för rörlig bild. Hittar inga MTF-mätningar, så det är dock bara spekulation.

Sen är sannolikt priset problematiskt för de allra flesta :)

jimh skrev:
Arribajonetten skall ha 52 mm mellan bajonett och filmplan, så det bör funka utmärkt att använda objektiven med adapter på alla digitala systemkameror.
Sticker de inte in rejält i huset då? Kollar man gluggarna på länken ovan så sitter nog bakre linsen väldigt nära filmplanet. Med tanke på den brutala ljusstyrkan så är nog objektiven rätt biffiga, vilket gör att den lilla olackade grunkan baktill nog är rätt stor egentligen.

ANNONS