Annons

Filmer/framkallare: Lista med egenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Önskemål om en tabell eller länk till sådan
-------------------------------------------

Jag är ute efter en tabell över egenskaper hos olika filmer (främst svartvit) och framkallare.

När man letar bland fotosidans trådar och på nätet i almänhet springer man ibland på beskrivningar om olika filmers/framkallares egenskaper, men aldrig har jag hittat mer än för några enstaka filmer/framkallare.

Jag är övertygad att expertisen finns här på fotosidan att sätta ihop en mer uttömmande tabell.

Har hittat någon tabell med RMS och lpmm värden för filmer men inget om hur gråskalor etc ligger dessutom lär ju sådana värden variera med framkallningsförfarande.

Visst blir väl de flesta egenskaperna kraftigt beroende av förfarandesätt. Men det verkar ju finnas tydliga skilnader också, såsom exempelvis att Tmax400 är högdagerseparerande jämfört med Tri-X, och således är Tri-X bättre lämpad att pressa. Något jag fick erfara först när jag lade upp Tmax400 pressad till 3200 framkallad i Tmax.

Rent kvalitativa egenskaper med andra ord?

Vilka framkallare är lämpliga för pressning?
Vilka är det inte?
Speciella kombinationer av filmer-framkallare är särskilt lämpade för vissa ändamål (snyggt korn, litet korn, överdrivet korn, etc)
Filmen/framkallaren känslig okänslig för justeringar av framkallningstid, agitering etc?

Kanske några korta kommentarer om hur framkallningstid agitering och liknande påverkar negativen/slutgiltiga bilden.

Säkert finns andra önskemål om vad en sån här tabell skulle innehålla?

Kanske skulle tabellen passa att ha i artikelform
här på fotosidan, men att få det samlat i en tråd som här är ju en bra början, eller?

Tror det vora en bra grej för den som är ny i mörkrummet och ett bra sätt att se till att kunskapen lever kvar när det blir glesare mellan analogfotorävarna.

Waddayasay?

/Richard
 
Vore jättebra om denna lista blev verklighet. Jag vill också ha en lista/beskrivning av filmer och framkallare. Kombinationen är inte oviktig.
 
Nej, inte framkallningstider utan egenskaper hos film och framkallare hur de skiljer sig. Men länken du gav Olle bör vara med i listan också då den är kalas när det gäller att hitta utgångspunkter för egna tester när man väl valt film/framkallare.
/Richard
 
Det finns ett antal fina skrifter och böcker i ämnet men de kanske är svåra att få tag på idag med den digitalfotofeber som råder nu. Har själv inte heller hittat någon sammanställning av det du söker på nätet men kanske det finns någonstans.

SMÅ KORN nr 35 årg 16 1987 (bl.a utförliga beskrivningar av Kodaks filmer och framkallare samt dess egenskaper)

KODAK PROFESSIONELLA SVART-VITA FILMER (ännu utförligare beskrivning av Kodaks filmer och framkallare, tror den är från 80-talet men den kanske finns i nyare version, kolla med Kodak)

MATERIALLÄRA FÖR FOTOGRAFER (av Lars Kjellberg och Björn Andersson, bl.a en genomgång av några av marknadens sv,vita filmer och framkallare med egenskaper. Från 1983)

MÖRKRUMSTEKNIK FÖR FOTOGRAFER (av Björn Andersson och Erik Osvalds, innehåller bl.a tabeller över olika filmer, dess egenskaper och tider för framkallning, mitt ex från 1991)

Fabrikanterna har säkert också lite nyare skrifter med de uppgifter du söker.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp!
 
Tackar för referenserna Nils. Kodaks datablad på nätet är rätt bra med densitetskurvor för olika tider och framkallare. Ilford verkar ju också ha liknande.

Jag kan tänka mig att databladen är lite för tekniska för en nybörjare, men jag tycker det är underbart när man kan hitta sådana här detaljer på nätet. Tackar

/Richard
 
Jag skulle också tycka det vore toppen med en sådan lista en sammanställning av de flesta filmer både svartvita och färg c41 och E-6, framkallare, papper etc.

Någon som har koll på de flesta filmerna och har experimenterat mycket kanske är peppad på att sammanställa något sådant? Eller alla kanske kan bidra med sina erfarenheter och listor/litteratur över ämnet och så kan allt översättas och sättas ihop?
hur nu det ska gå till..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.