Annons

Filma, men med vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!
Min pappa ska inom några månader köpa en Canon systemkamera för att jag ska börja göra både film- och fotojobb åt hans kunder (han är webbdesigner) . Just nu har jag en 40D som jag ska fota vanligt med. De objektiv jag har nu är:

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EF 50/1,8 II
Canon EF 70-200/4L USM
Samyang 8mm/3,5 fisheye

inom en snar framtid ska normalzoomen bytas ut, köpte kameran i Juli 09 så än har jag inte haft råd, men snart!

Som kamerautbudet ser ut nu står kampen mellan:

550D
7D
5D mark II
1D mark IV

..där vi kan ta bort 1D med en gång, sådana pengar finns inte. Eftersom jag har en 40D vill jag helst undgå 550D, dels eftersom den är mindre, och dels för att jag skulle bli galen utan hjulet och istället ha knappar. Och eftersom jag redan har en 1,6x crop skulle en FF passa utmärkt! MEN, den kostar ju nästan 20 papp. 550D kostar 13 000 mindre.
Frågan är, ska man börja med en 550D och filma med tills man tjänat ihop så pass mycket pengar att man kan lägga de på en FF+lite bättre optik, fasta gluggar med gärna f/1,2-f/2,8?
Vad jag förstått är fasta gluggar bättre, men hur - och på vilket sätt - skiljer sig en normalglugg mot en fast?

Sedan, om någon orkar svara. Hur fungerar det att filma?
Inställningar, så som ISO, slutartid och bländare. Är det automatiskt, eller väljer man bländare och ISO själv? Slutartiden är väl automatisk vad jag förstått, eftersom man filmar i 24, 25, 30 fps eller vad det nu är, eller?
Kan man ändra bländaren under filmningens gång?
Ställer den själv in ISO eller kan man välja Auto ISO på t.ex. 100-800 eller enbart ett fast värde, t.ex. 100 ?
Hur fungerar autofokus, väljer man en fokuspunkt då?


Hoppas någon orkar ta sig tid att svara på mina frågor, vore jätte snällt! =)
 
Hejsan,



7D har ju bättre vädertätning och fler knappar, displayer samt hjul att styra kameran med jämfört med 550D. 550D som ger samma video/foto kvalitet till ett rejält lägre pris har även en sådan autoISO låsnings funktion som du nämner vilket inte 7D fick, om den fungerar under filmning vet jag dock inte.

Ska det sen vara prat/ljud i filmerna kommer vi till en helt annan problematik som jag inte är så insatt i men det är tydligen väldigt krångligt att få ut rent fint(brusfritt) ljud ur 550d och 7D pågrund av något auto gain filter. Denna controller har 5D MkII's kunnat stänga av en längre tid nu.

7D ägare hoppas att dessa 2 features, manuell ljudkontroll samt låsbar autoISO någon gång ska komma som en firmware updatering även till oss.



Jag kan bara svara för hur 7Ds video läge fungerar i praktiken.

Du kan ställa in ISO, bländare och slutartid manuellt vid filmning men bara i M läget.
Du kan även ändra alla 3 under inspelningen vid behov, även detta bara i M läget.

Kontinuerlig autofokus finns inte vid filmning, man kan dock ta om fokus under pågående inspelning genom en knapptryckning MEN det mäter även om ljuset och ger en stunds ljusare video medan fokus letar runt. Manuell fokusering är att föredra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.