Annons

Filma med SanDisk Extreme Pro 16GB 633x 95MB/s

Produkter
(logga in för att koppla)
Hittar inget EF-S i den dimensionen, endast EF 50/1.8. Ska enligt uppgift passa på 600D iaf. Verkar inte finnas med IS.

Zooma till 50mm för att få en uppfattning om brännvidden. Tänk sen att 1.8 innebär snabbare foton med mer bokeh.

Autofocusen kan upplevas som lite seg och strulig i vissa lägen, så i snabb sport kanske 50/1.8 sviker dig ibland.

Men jag tror ingen köpt ett 50/1.8 och sen tyckt att det det var en dålig investering. Det är billigt och skiljer sig massor från normalzoomen, så du får lära dig nytt sätt att fota och andra resultat att visa upp.

Hittar inget EF-S i den dimensionen, endast EF 50/1.8. Ska enligt uppgift passa på 600D iaf. Verkar inte finnas med IS.

Eftersom det är 50/1.8 är behovet av bildstabilisering ganska litet. På ISO-1600 kan du plåta handhållet utan bildstabilisering på kvällarna med det objektivet. Minnesregeln är typ att 50mm innebär att du skall ställa kameran till slutartider på 1/50s eller kortare, för att kameraskak inte skall synas. Eftersom objektivet är ljusstarkt kan du oftast fota på korta slutartider.

Måste lära mig det där med slutartider och hur jag ställer in det på kameran. Jag har precis börjat intressera mig för fotografering och det tar en del tid innan man förstår vissa saker.

Hur mycket skulle ni som mest betala för ett EF 50/1.8? Visst funkar det att köpa begagnat?

Måste lära mig det där med slutartider och hur jag ställer in det på kameran. Jag har precis börjat intressera mig för fotografering och det tar en del tid innan man förstår vissa saker.

Hur mycket skulle ni som mest betala för ett EF 50/1.8? Visst funkar det att köpa begagnat?

Billiga objektiv som EF 50/1.8 skulle jag betala 50% av nypris. Vill någon ha mer kan man ju lika gärna köpa ett nytt.

Ställ kameran på A-läge, ställ in största bländare. Blir slutartiden för lång, skruva upp ISO. Du ser slutartiden i sökaren och live view, när du trycker för att fota.

Får nog köpa ett sånt objektiv. När man kollar på objektiven känns det verkligen som att fotointresse kan bli hur dyrt som helst.

Bilden nedan ska tydligen vara tagen med ett EF 50/1.8. I sådana fall ger det MYCKET mer ljus än det vanliga originalobjektivet. Har tagit i mörker med original och det blir bara skit tyvärr.

http://farm4.static.flickr.com/3265/3127515104_e2019c1085_o.jpg

Bilden är ju iofs tagen på F3.2 (såvitt jag kan se).
Dock med en exponeringstid på 0.5s...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar