Annons

Filma med Panasonic FZ2000

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan455

Ny medlem
Hej!

Jag köpte en FZ2000 för något år sedan. Tanken var att filma tävlingshästar och annat. Jag upplever att det är väldigt svårt att undvika skakningar i filmen när jag filmar handhållet.

Finns det några inställningar jag bör se över eller en bra gimbal alltid ett måste eller rekomenderar ni annan kamera eller utrustning?

Mvh Johan

Jag använder stativ till min FZ2000 då jag ska ta foton där motivet befinner sig på avstånd. Jag tar enbart stillbilder. Motiven är sjöfågel och vilt. Avstånden är vanligtvis mer än 50m och ofta upp mot 300m eller i enstaka fall ännu längre. Tar jag foton av något på nära håll försöker jag använda något passande att få stöd av.

När man zoomar in så är det alltid svårt att hålla kameran still. oavsett vilken kamera.
Du behöver ett videostativ med videohuvud eller gimbal så att du kan följa hästarna när de rör på sig.
Kolla i manualen vilka inställningar som gäller för bästa stabilisering.

Stort tack för er feedback :)

Det stämmer att jag zoomar mycket och att hästarna springer rätt fort. Det blir att kolla efter stativ eller lämplig gimbal. Jag antar ändå att kameran är en bra modell och att jag inte bör behöva byta ut den i första hand?

Mvh
/Johan

Det finns väldigt många olika stativ att välja på.
Din kamera är lätt så du bör inte satsa på ett videohuvud för tunga grejor.
Det är viktigt att välja mellan stativ för vanliga videohuvud med flat botten
eller stativ med skål för halvboll (nivelleringskula).
De enklare och billigare stativen har huvud med flat botten medans halvbollstativ är smidigare och framförallt enklare att ställa in så att huvudet är horisontellt.
Ute i salladen är det ofta lerigt och ojämnt så att stativbenens utformning och typ av fötter kan spela stor roll.
De enklare och billigare stativen duger kanske bra inomhus eller på jämnt underlag (asfalt o.dyl)
Här är ett stativ som kanske kan vara lämpligt "att börja med":

För att få betydligt bättre grejor så blir kostnaden avsevärt högre än så.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto