Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

_anders

Ny medlem
Skall till att köpa mig en DSLR och tycker om möjligheten att kunna filma o vad jag har förstått filmar man lika bra såhär som med en kompakt?.
De jag tittat på är D90 och 500D Nu till min fråga:
500D filmar ju med 30 bilder per sek i 720 läget, läste någonstans att tittar man på en sådan film på tvn så blir det tokigt då en tv tydligen kör på 25 bilder/ sek ?
Diskussionen o filmandets vara eller icke undanbedes om det inte är vettiga för o nackdelar som framförs =)
/Anders

Tycker du även kan överväga Pentax kameror, för de har fördelen av att ha stabilisering på alla objektiv, vilket kan vara en klar fördel vid filmning. Det kan vara trevligt att få stabilisering även när man filmar med riktigt ljusstark optik med fast brännvidd.

Iom att af vid filmning är väldigt begränsad så kan man lika gärna använda manuellt fokuserad optik vilket du kan hitta för en spottstyver till Pentax kameror. Tex ett ljusstarkt 50mm objektiv för några hundralappar.

Vill du ta filmandet seriöst bör du även tänka på möjlighet att ansluta extern mikrofon, för de inbyggda mikrofonerna brukar ta upp alldeles för mycket oönskat ljud.

Det finns för TV två olika uppdateringsfrekvenser, 25 fps (frames per second) som används bl.a. i Europa och 29.97 fps som används bl.a. i USA.

Om du försöker kolla på 30 (29.97) fps på en skärm som endast visar 25 fps (50Hz) så blir det inte så mycket bild.

Moderna TV-apparater har stöd för en mängd olika format, säkerligen även 30fps men om din TV INTE har detta är lösningen att skriva ut din videofil i en uppdateringsfrekvens jämt delbart med 25 (12.5, 25, 50) vilket du gör i editeringsmjukvara på din dator. Jag har inte jobbat med film från DSLR men detta skall inte vara några problem, det kostar lite processorkraft ett tag.
/N

Tycker du även kan överväga Pentax kameror, för de har fördelen av att ha stabilisering på alla objektiv, vilket kan vara en klar fördel vid filmning. Det kan vara trevligt att få stabilisering även när man filmar med riktigt ljusstark optik med fast brännvidd.

Iom att af vid filmning är väldigt begränsad så kan man lika gärna använda manuellt fokuserad optik vilket du kan hitta för en spottstyver till Pentax kameror. Tex ett ljusstarkt 50mm objektiv för några hundralappar.

Vill du ta filmandet seriöst bör du även tänka på möjlighet att ansluta extern mikrofon, för de inbyggda mikrofonerna brukar ta upp alldeles för mycket oönskat ljud.

Hjälper verkligen den stabiliseringen vid filmning, är den tillräckligt snabb?

Många som testat Pentax K7 anser att sensorstabiliseringen fungerar minst lika bra eller bättre än optisk stabilisering vid filmning.

Så här skriver tex Imaging Resource i sitt test av K7.
"The Pentax K-7's body-based image stabilization can be used when recording movies. Not only does this make any lens you're recording with into an IS model, but we found that the image stabilization worked exceptionally well when recording videos. We've recorded videos with other SLRs using IS lenses, but the level of stabilization we found in the Pentax K7 seemed better than what we'd seen previously"

Jag tror nog att K-7 just nu är den vassaste video DSLR på marknaden. Den får toppbetyg överallt onekligen...

En röst till på Pentax här, även om jag är Nikon-ägare själv. Man ska inte stirra sig blind på vilka format/fps-siffror en kamera har - det finns många "dolda" prestanda-sänkande saker med många kameror om man tänker filma mycket.

Det är viktigt med snabb sensorläsning för att minska "jello"-effekten, Nikon är här sämst av alla jag provat. Panasonic GF1 är klart bäst, tillsammans med Canon G11 (som väl dock får räknas till kompakt-kamera...)

Något som ja läst som en nackdel för just 500d är att den har inbyggd microfon och ingen möjlighet att koppla in en extern. Så man kommer höra ljud från till exempel bildstabiliseringen. Visseligen kan man ju använda en bättre mp3-spelare för att spela in ljud o sen synka de i datorn i efterhand. Men de känns som en aspekt att tänka på när man väljer kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar