Advertisement

Annons

Film..

Produkter
(logga in för att koppla)

KjellSn

Aktiv medlem
Hur många är det som använder film jämnfört med digitalt idag här på fotosidan i dagsläget?
kjellsn
 
95% digitalt och resten färg-neg. Skall jag gissa på hur det kommer se ut de nästa 3-4 månaderna tror jag att det kommer bli lite mer analogt.

Tog tre rullar över midsommar och märkte att jag hade saknat känslan av "riktiga" förstoringar.
 
Jag kör både och, analogt mest för jag tycker om kännslan, och för att det är kul, lär nog bli mer när jag får tag i en förstoringsapparat m.m. så jag kan framkalla och förstora själv.
 
Re

Jag har kvar min Minolta 800si. Kanske man ska damma av den någongång. Tycker det känns mer som "riktig" fotografering när man använder film! kjellsn
 
Jag har börjat köpa lite film igen, har också saknat känslan med film. Tycker det blir skönare ljusinslag och andra "happy accidents" med film, håller bättre när situationen blir lite extrem. Filmkornet har jag alltid gillat. Digitala kornet har jag ännu inte lärt mig helt att behärska, det blir liksom rätt direkt med film :)
Digitalt är bra men det är också neg & dia. Nu väljer jag format efter vad jag vill göra och vad som passar bäst.
 
Jag har varit digitalkameraägare i ca två månader nu. Vissa bilder tänker jag mig att jag vill göra med film trots det, men kanske inte så mycket i småbild. Mitt nästa porträttjobb kommer jag förmodligen köra åtminstone delvis med TriX i 6x7. Mycket för att det känns som väldigt viktiga bilder för mig, och jag vill ha möjligheten att göra fina mörkrumskopior, kanske för framtida utställningsbruk.

Sedan jag köpte digitalhus har jag använt analoga småbildare av två skäl:

på cykelsemester med osäker strömtillgång och inga möjligheter till mellanlagring.

För att få tillräcklig vidvinkel. Plåtade bröllop i förrgår, och min 20mm passade på att säga upp sig strax innan, så några bilder fick bli med F100, 28mm och Portra. Men plötsligt känns det som en jättegrej att gå och lämna, hämta och scanna en film. Får se hur mycket det blir i framtiden. Det känns också plötsligt väldigt osäkert att inte kunna kolla att man har bilder som sitter.
 
90% svart/vit, mest FP4 efter att Agfa lade ner APX100. Småbild, mellanformat och 4x5". Resterande 10% negfärg, nästan uteslutande Kodak Portra 160NC, fantastiskt omfång på den filmen, plus att den är seriöst lättskannad.
 
Fotograferar i svartvitt, i småbild och mellanformat. Har även en D70 men den blir inte använd så mycket.. Skulle tippa på 90% svartvitt och 10% digitalt för min del. :)
 
jusst nu fotograferar jag helt uteslutande färg-negg..

budgetfavoriten är superia 200 alltid en gnutta överexponerad för att slippa korniga skuggor.. det trycker upp färgerna en aning har jag märkt

Jusst nu använder jag Portra400 NC som allround och Portra800 till porträtt utan blixt

Jag älskar film. Digitalt är väldigt bra enligt mig men vill man ha kännsla i bilderna (inte bara i fototillfället) så är det film som gäller.

Vid det här laget blir det för min del inte så mycket accidents men när de kommer så är dom bara happy :)


jag gillar dessutom att kunna ha ett fysiskt orginal-negg i stället för en orginalfil
 
Håller med dig Simon. Negfärg är väldigt fint till vissa saker, om man har en bra scanner. Superia är kalas. En favorit för mig är 800-varianten exponerad efter 500. Snygga färger och korn. Tänker på Chris Maluszynskis bilder, många av dem hade inte blivit alls detsamma utan den brötiga kornigheten och de speciella färgerna.

Ett tips är annars att svartvitkonvertera från superia 800. Det blir riktigt vackert. Jag föredrar faktiskt det framför riktig svartvit film om jag ska jobba med scannade filer.
 
Har fotat digitalt i några år och under tiden har jag sakta blivit mer intresserad av "analogt" fotografi, och idag framkallade jag min första egna film :)

Gillar känslan av att ha negativ i en pärm mer än att enbart ha digitala bilder som kan försvinna i en handvändning om blixten slår ner på fel ställe t ex.
 
Privat kör jag bara med film, 60 procent svartvitt och 40 procent dia. (I jobbet kör jag digitalt, men det är inte självvalt.)

Har inte ordnat det heller än så att jag kan köra digitalt privat, måste ha bättre lagringsutrymmen för alla filer.
 
MattiasL skrev:
Håller med dig Simon. Negfärg är väldigt fint till vissa saker, om man har en bra scanner. Superia är kalas. En favorit för mig är 800-varianten exponerad efter 500. Snygga färger och korn. Tänker på Chris Maluszynskis bilder, många av dem hade inte blivit alls detsamma utan den brötiga kornigheten och de speciella färgerna.


Ja.. sjelv loter jag Crimson framkalla och scanna mina rullar. det er smidigt.
ett exempel po en happy accident-bild er min "Pendelpolare"

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/600110.htm?set=lp.

den er s/v konverterad fron en kraftigt underexponerad superia200.
En helt chansad exponering utan ljusmaetare :)
 
95% svartvitt:
50% mellanformat
40% småbild
5% storformat (förhoppningsvis i alla fall, bara 2 blad än så länge)

5% färg, dia och neg.

Digitalt endast för att dokumentera saker för web.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.