Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

film

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalier

Medlem
Någon som kan tippsa om en bra diafilm till modebilder, med stark färg. har tidigare enbart fotat med 35mm och då använt portra vc 160 finns det någon liknade dia eller bättre?

Jag gillar provia 100F den drar lite åt det blå hållet i skuggorna, men jag tycker det ger en känsla i bilden , när man inte vill ha den effekten så är det bara att strypa den blå kanalen lite när du scannar.

Nu är jag ingen modeexpert, men borde man inte kunna använda den ännu mera färgneutrala och hudfärgsvänliga Astia 100F, och underexponera en aning för extra kräm i färgerna?

/Pontus

Om du vill ha bra tryck i färgerna så är ju Kodaks 100GX bland dom bästa. G är lite mer neutral, mer mot Provian. VS funkar också, utmärkt i blixtljus!

Både G och GX är gjorda för att kunna pressas i 2 steg med bibehållen kvalite. Men det har också en baksida, dom är ganska dyra... VS är lite billigare och kan pressas i ett steg utan problem.

Filmerna kan du titta på här

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar