Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

film till jobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

wahad

Aktiv medlem
Jag ska på ett jobb nu i övermorgon och ska fotografera i färg.
Låter inte Fuji Superia som ett bra val i så fall? Superia har väl fina och ganska neutrala färger, inte sant?

Tacksam för svar!

Det beror ju på...
Utomhus eller inomhus? Belysning?
Motiv?

Jag har inte anvnät superia på flera år. Inte sedan jag upptäckte portrafilmerna från Kodak, men valet kan ju skilja från gång till gång och beror på en rad omständigheter.

Suprafilmerna är bra till allt utom renodlade porträttbilder.

Jag har kört tusentals Suprarullar och varit toppnnöjd.

Kommer att vara utomhus med solen som enda ljuskälla. Och nej inga renodlade porträtt så då antar jag att superia blir perfekt.
För kodak portra är väl mest till för just porträtt?
Tackar så mycket!

Då blir det nog toppen.

Det finns en portra speciellt för Tungstensbelysning. Till porträtt samt i vissa ljus inomhus skulle jag klart föredra portra framför superia. Därför frågade jag.
(Portra funkar även till anant än porträtt tycker jag men allt är ju en smaksak.)

Jag har plåtat lite porträtt med portran innan, du sa att den funkar bra till annat också.
Vad är skillnaden mellan den och superian? Beror väl i och för sig på om man kör nc och/eller vad nu den andra heter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar