Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film som ger starka färger, neg och dia.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska åka till Kreta om drygt en vecka, och kommer ha mycket tid för mig själv, då jag åker ner för att hälsa på syrran som jobbar stora delar av dagen. Alltså ska jag fota en massa!

Jag har fotat ordentligt i snart två år, och tycker själv att jag blivit rätt bra för att vara självlärd. Jag har 90% av tiden använd Kodak Proffessional SUPRA ISO 100. Jag gillar helt enkelt bilderna jag får med den. Men nu är jag sugen på att prova något nytt, och vill ha lite tips på filmer som brukar he bra resultat vid den typen av fotografering som jag kommer använda.

Det blir mycket fotografering i dagsljus, även om jag ska försöka komma iväg tidigt på morgonen innan solen hunnit för långt upp. Jag vill gärna ha en film som ger starka färger, men inte onaturliga. När jag tex fotar en fruktskål full med bananer, vindruvor och meloner vill jag att färgerna ska ska vara markanta, inte bleka och tråkiga, men ändå rätt nyans, så man inte får gula vindruvor och blåa bananer. Ni förstår säkert vad jag menar.

Vad gäller kvälls/nattbilder har kodak SUPRAbilderna jag tagit blivit gula av eljuset, vilket inte är så konstigt. Jag har blivit tipsad om sk tungstensfilm för att få ett kallare ljus vid eljusfotografering. Går den att använda även dagtid, eller det blir dassiga färger?

Jag har aldrig fotat med dia, främst för att jag alltid vill ha mina bilder i handen och i album. Dock ska jag testa en diarulle när jag är nere. Vad ska man prova för en sort? Samma sak gäller här, starka, mustiga färger.

Jag ska kanske tillägga att jag kör aldrig längre slutartider än 30 sek vid nattfotografering, och jag fotar mycket mer natur/byggnader än människor, så filmerna behöver inte vara anpassade för varken långa slutartider eller porträtt.

Tacksam för brainstorming, då jag gärna vill veta för/nackdelar som ni upptäckt med filmerna!

Mvh

Mattias
 
Tungstenfilm fungerar om du bara har ljus som kommer från glödlampor. Använd inte denna film på dagen eftersom dagsljus är vitt vilket skulle medföra att dina bilder blev blåa. Om du ska fotografera med samma film både på dagen och på kvällen ska fujis superia/press-filmer vara mindre känsliga för färgstick vid blandat ljus än kodak supra då de innehåller ett extra färglager.

Om du vill fotografera dia och vill ha starka färger är det väldigt många som använder fuji velvia (som dock bara är ISO 50, men det spelar ingen roll om du kör mitt på dagen) eller kodak E100VS. Dessa är dock rätt dyra.

Sök efter bilder på filmnamnen här på fotosidan om du vill se exempel!
 
En bra diarulle med mustiga färger är Kodak Elite Extra Color 100, perfekt om man ska ned till medelhavet!
 
Dia filmer: Kodak e100vs / kodak Elit EX / Fuji Velvia.
Alla dessa har bra tryck i färgerna och är mycket skarpa.


Negg är jag inte så väldans inne på men de gångerna jag använder mig av negg blir det kodak porta 160VC eller Fuji reala.
Härliga filmer med tryck i färgerna och fina hudtoner.


Tungstensfilm kan användas vid "konstljus" men kommer att ge blåstick vid användning i dagsljus eller med blixt.

Trevlig resa!
 
Parantes bara, tungstensfilm fungerar väl rätt dåligt ihop med annan konstbelysning än glödljus (t ex lysrör) eftersom de har en annan färgtemperatur än både dagsljus och glödljus?
 
Felix har helt rätt.
Lite slarvigt skrev jag "konstljus" men menade glödlampsljus.
Man räknar det i kelvingrader men kommer inte ihåg vad tungstens film är anpassat för. Har för mig att de är anpassade för cirkus 3600grader och dagsljus ger ungefär 5500 men som sagt är jag inte riktigt säker.

Dock ger det ett ordentligt blåstick om de används i vanligt dagsljus.
 
Agfa Ultra 100 är kanske det definitiva valet om man vill ha mustiga färger och köra negativ film. Finns ingen negativ film som ger mer must än den.

Med vänlig hälsning
Roland
 
starka kontraster!

Kreta i maj, soligt väder och fota bl.a byggnader! Det låter som om du ska akta dig lite för filmer med extremt hög kontast som velvia och 100 VS!!! Jag fick en kompis att använda 100 VS i Chile i höstas (motsvarande vår på norra halvklotet) Resultatet blev visserligen mustiga färger men sotsvarta skuggor och igengrodda detaljer i lågdagrarna. Det blev för höga kontraster för att filmen skulle återge det bra. Så är du inte ute efter just detta skulle jag nog hellre rekomendera en dia film som Sensia 100 som dessutom är billigare óch mindre känslig för hörkontrastmotiv. Den är inte heller särskilt blek i färgerna. Kolla in bilderna på min sida "bara blommor" eller "bara fåglar": flera av bilderna där är med sensia 100(står i beskrivningen). Då får du ett bra hum om hur den filmen reagerar i solljus.
Lycka till!
 
Byt aldrig ut din favoritfilm som du känner och gillar och vet vad den ger för resultat i olika situationer. Gillar du supra, fortsätt med det. Börja inte på att testa nya filmer inför en resa som ligger en vecka bort. En ny film är en ny bekatskap som kanske inte beter sig som du är van vid. Ska du testa nya filmer gör det hemma i lugn och ro.

Supra är en enligt mig måste man väl säga, färger är väldigt subjektivt, en väldigt bra film serie. Agfa har en motsvarande, Optima. Fuji har en lite egen magenta/grön tecknig som vissa gillar och andra inte.

Att testa en ny dia film inför en resa är kanske ännu svårare, diafilmen behöver en mycket mer exakt exponering än den förlåtande negfilmen. Ta den diafilm du har provat tidigare.


Trevlig resa och lycka till med bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.