Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film som är använd/icke använd

Produkter
(logga in för att koppla)

Panos

Medlem
Ja!

Kan man se om en film är använd?
Hittade nämligen en film som låg
i kylen, och vet inte vart den kommer
ifrån!? Den ligger i en filmburk.
Hittade ingen tråd angående detta.

mvh
/Panos ;)

Många kameror drar in fliken i filmrullen när filmen dras tillbaka efter användning. Om din kamera fungerar så är det ju lätt att kolla.
Fliken ute = oanvänd
Fliken inne = använd

/Pontus

Är fliken ute eller är den indragen i kassetten? Om den är ute, är den lika långt ute som de brukar vara på nya filmer?

EDIT: Pontus skriver snabbare än sin egen skugga... ;-)

hehe...

Fliken är ute!? Då med andra ord så är den
icke använd.
Men om jag nu ska framkalla den rullen!?
Kan framkallaren se om den är använd?

Dessutom så brukar väl rullen ligga
i någon sort utav påse i filmburken (fundersam)

Vad kan hända med filmen om jag slänger in
den i en kamera? Om den nu är använd!?

Framkalla filmen

Om du är osäker är det bäst att framkalla filmen och se om den är exponerad eller ej.
Man förstör de bilder som eventuellt finns på filmen om man försöker exponera 2 gånger.
De som plåtat några år vet att man kan få framkalla en och annan blank film ibland då man har blandat hop dem av någon anledning. Nä det brukar inte vara plas om filmerna i burkarna.

Om mitt minne stämmer så brukar oanvänd film ha 4 perforeringshål ute ur kassetten.

Använd film har även märken efter upptagningsspolen. Ofta är kanten på ett hål lite deformerad.

Det var länge sedan jag såg film med perforeringar öht. Jag kör mest Fuji...?

Vad är det för märke på filmen?

Senast ändrad:
Erik: Vad jag vill minnas så har 135-film alltid hål efter kanterna. Även Fuji har hål.

Hål som hål, eller.

Ahh... Duh! Den perforeringen... :-D

Jag tänkte på de där runda hålen som sitter på fliken hos en del fabrikat. AGFA?

Jag öppnade hursomhelst en ny Velvia nyss och på den var det som du säger. Fyra hål ute på den avfasade sidan.

Panos skrev:

Fliken är ute!? Då med andra ord så är den
icke använd.
Men om jag nu ska framkalla den rullen!?
Kan framkallaren se om den är använd?

Dessutom så brukar väl rullen ligga
i någon sort utav påse i filmburken (fundersam)

Vad kan hända med filmen om jag slänger in
den i en kamera? Om den nu är använd!?

Personen som framkallar kan ej se om den är exponerad eller inte (dvs använd eller ej).

Den ligger inte i någon påse i burken, nej. Finns inget fabrikat jag stött på (jobbar på labb) som sätter påse inuti burken.

Om du exponerar den två gånger så får du en dubbelexponerad rulle, dubbla bilder per ruta. Kan bli intressant det också.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar