Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Film som är använd/icke använd
- Trådstartare Panos
- Start datum
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Är fliken ute eller är den indragen i kassetten? Om den är ute, är den lika långt ute som de brukar vara på nya filmer?
EDIT: Pontus skriver snabbare än sin egen skugga... ;-)
EDIT: Pontus skriver snabbare än sin egen skugga... ;-)
Panos
Medlem
hehe...
Fliken är ute!? Då med andra ord så är den
icke använd.
Men om jag nu ska framkalla den rullen!?
Kan framkallaren se om den är använd?
Dessutom så brukar väl rullen ligga
i någon sort utav påse i filmburken (fundersam)
Vad kan hända med filmen om jag slänger in
den i en kamera? Om den nu är använd!?
icke använd.
burnedred
Aktiv medlem
Framkalla filmen
Om du är osäker är det bäst att framkalla filmen och se om den är exponerad eller ej.
Man förstör de bilder som eventuellt finns på filmen om man försöker exponera 2 gånger.
De som plåtat några år vet att man kan få framkalla en och annan blank film ibland då man har blandat hop dem av någon anledning. Nä det brukar inte vara plas om filmerna i burkarna.
Om du är osäker är det bäst att framkalla filmen och se om den är exponerad eller ej.
Man förstör de bilder som eventuellt finns på filmen om man försöker exponera 2 gånger.
De som plåtat några år vet att man kan få framkalla en och annan blank film ibland då man har blandat hop dem av någon anledning. Nä det brukar inte vara plas om filmerna i burkarna.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Om mitt minne stämmer så brukar oanvänd film ha 4 perforeringshål ute ur kassetten.
Använd film har även märken efter upptagningsspolen. Ofta är kanten på ett hål lite deformerad.
Använd film har även märken efter upptagningsspolen. Ofta är kanten på ett hål lite deformerad.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Det var länge sedan jag såg film med perforeringar öht. Jag kör mest Fuji...?
Vad är det för märke på filmen?
Vad är det för märke på filmen?
Senast ändrad:
PerFogelberg
Aktiv medlem
Erik: Vad jag vill minnas så har 135-film alltid hål efter kanterna. Även Fuji har hål.
Hål som hål, eller.
Hål som hål, eller.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Ahh... Duh! Den perforeringen... :-D
Jag tänkte på de där runda hålen som sitter på fliken hos en del fabrikat. AGFA?
Jag öppnade hursomhelst en ny Velvia nyss och på den var det som du säger. Fyra hål ute på den avfasade sidan.
Jag tänkte på de där runda hålen som sitter på fliken hos en del fabrikat. AGFA?
Jag öppnade hursomhelst en ny Velvia nyss och på den var det som du säger. Fyra hål ute på den avfasade sidan.
eatfrog
Aktiv medlem
Panos skrev:
icke använd.
Personen som framkallar kan ej se om den är exponerad eller inte (dvs använd eller ej).
Den ligger inte i någon påse i burken, nej. Finns inget fabrikat jag stött på (jobbar på labb) som sätter påse inuti burken.
Om du exponerar den två gånger så får du en dubbelexponerad rulle, dubbla bilder per ruta. Kan bli intressant det också.
/Henri