Annons

Film på flyget

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag undrar om jag måste ha en blypåse till mina 200 ISO filmer när jag ska flyga till Glasgow? När jag exponerat filmen och ska hem igen med flyget, kan filmen skadas då med?

//diana

Det korta svaret är nej, du behöver ingen blypåse. Lägg inte filmen i det incheckade bagaget bara, eftersom det finns dunderstrålande maskiner på en del flygplatser. Med de små maskinerna som kollar handbagaget är det ingen fara (om du inte kör 1600 ISO och flyger fram och tillbaka 20ggr). Med 200 ISO-film kan du flyga i princip så mycket du vill! Frågan är om inte den kosmiska strålningen påverkar mer under en långflygning...

/Pontus

Och ja, filmen är känslig även efter exponeringen. Det sker ingen magisk fixering i kameran. Eftersom man t ex kan ta dubbla exponeringar, kan man även exponera den med strålning efteråt. Men som sagt, oroa dig inte! Jag har tagit samma 800 ISO film genom kontrollen 8ggr utan att det märktes någonting, och diverse undersökningar visar att det inte är någon risk med normal film.

/Pontus

/Pontus

tack för svaren! jag har vart lite orolig för att all film ska förstöras... lite jobbigt när man vart utomlands.
tack igen..

//diana

Bumpar gammal tråd orkar inte starta ny (A).

Småbildsfilm kan man inte ha i fickan den går väl igång på magneten man går igenom. Men 120film borde väl ej vara några problem det är ju plastspole på dem?

Flyga med film

sökte på Google och hittade denna gammla tråd

Tänkte ta med en analog kamera som backup på en resa och när man läser om dagens starka röntgen och att man inte ska checka in film i väskan

Har hittat en "blypåse" som ska fungera att röntga

Eftersom det blir svårare och svårare att hitta film så tar jag med den

Någon som nyligen flygit med film i handbagaget ?

Har hittat en "blypåse" som ska fungera att röntga
Vet inte exakt hur det fungerar numera, men på den gamla goda tiden ansågs "blypåsar" meningslösa, eftersom man kan/kunde öka "styrkan" i säkerhetskontrollens röntgenkamera tills man ser innehållet i påsen.

Och strålningen som når säkerhetskontrollens sensor har gått genom blypåsens båda väggar, medan strålningen som når filmen endast har gått genom en. Dubbelt så stark strålning på filmen alltså. Använd inte blypåse!
Om du har filmen i handbagaget är det ändå ingen risk att den förstörs.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar