ANNONS
Annons

Film med svag färgmättnad

Produkter
(logga in för att koppla)

i c o n

Avslutat medlemskap
Hej gott folk! Jag undrar om någon har tips på en film som ger så mkt svaga färger som möjligt, finns det något sån film, och i sådana fall, vart?

Vore jätte tacksam för svar :D

Mvh/
Elin

Svarar mest för att få en bevakning. Jag är också barnsligt förtjust i sånt.. Sorry om du fick upp förhoppningarna =)

Filmtips på den fronten: City of God. (Som för övrigt är väldigt bra på alla sätt och vis, och har en hel del fotorelaterat innehåll.)

Mvh. Adrian

Något dämpade färger får du med exempelvis Fuji NPS. Det är en porträttfilm som jag gillar skarpt.

Men om du vill ha riktigt svaga färger lär det nog behövas lite efterbehandling i mörkrummet eller datorn.

När det gäller dia så var förr Agfachrome 50 RS en film med lite mera lågmäld färgskala och mindre kontrast och passade därför bra till Cibachromekopior som gav lite högre kontrast. Vet inte vad den heter idag eller om Agfa har någon ny motsvarighet? Kolla på deras hemsida.

Sensia

Yo!
Prova Fujichrome Sensia (dia). Lugna färger och något dämpad kontrast. Att man får tio stycken för 341 kr gör knappast saken sämre!
hälsn
Mattias

Den negativa färgfilm som jag prövat och som är mjukast är nog Agfa Portrait 160ASA. Testa den.

Om du plåtar digitalt så har du total kontroll över färgmättnad mm. Att plåta på film är ju i detta fall bara primitivt.

Med all välmening!!

/Janne
(plåtar digitalt sedan -96)

Många modefotografer kör med vänddia som kan ge extremt kraftiga färger men också väldigt svaga.

Kolla med Izabelle Leijström som har en del bilder med svaga färger. http://www.izabelle.fotosidan.se/portfolios.htm

Jag vet fotografer som körde med Agfachrome 1000 för att få svaga färger och snyggt korn, men den finns nog inte längre.

Ljust kopierade porträttfilmen Kodak 160 NC borde funka.

Vill du göra det enkelt för dig så kör du på negativ film, gärna en porträttflm, och tar sedan bort mättnad i Photoshop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar