Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film exponerad för 3 år sedan ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_99

Aktiv medlem
Jag "hittade" två rullar film ( Kodak Ultra, neg färg samt Kodak Tmax 400 ) i min fotolåda.
Dessa exponerades för ca: 3 år sedan.

Är det någon ide att lämmna in dom på framkallning ????
Eller är det bara att kasta dom och se glad ut ???

Jag har ju ingen lust att lägga ut xxx kr på en framkallning om det endå bara blir "skit" av dom.

Mvh Anders

Toppkvalitet blir det väl inte ... men total "skit" lär det ju heller inte bli. Bara att prova så får du se vad det blir

Re: Re: Film exponerad för 3 år sedan ???

Erik Schalin skrev:
Ja

Exponerat svartvitt mtrl har hänt att folk har haft liggandes i 40 år och det är inga problem alls.

En av historiens bäst bevarade plats med förolyckade var resterna av Andrés ballongexpedition på Vitön vid Svalbard. Resterna av expeditionen som försvann 1897 återfanns först 33 år senare, 1930, och efterlämnade bl. a. över 90 exponerade vilder som senare framkallades. Nu har en forskare digitaliserat och katalogiserat bilderna. Läs mer här.

/Göran

Bilder från Andrées polarexpedition som legat oframkallade på Vitön vid Svalbard från 1897 till 1830 kan beskådas här.

/Göran

pip

Jag fick framkalla en kunds rulle som legat i nästan 30 år. Det var en gammal agfa rapid färgfilm. Mskinen synkade inte riktigt med bildskarvarna, så det tog lite tid, och vi valde att göra svartvita kopior eftersom färgåtergivningen inte skulle blivit så bra.

Skärpan var heller inget vidare, men kan ju även ha berott på exponeringen.

Men man såg tydligt bland annat en kvinna med sina två hundar på en bild osv.. Så för den vi framkallade filmen åt borde det gett ett ganska stort emotionellt värde.

Oexponerad film

Får man haka på denna tråd med en parallellfråga?

Jag har Fyra rullar oexponerad s/v film där datum gått ut:

2 st 1980 (...!) Tri-X
1 st 03/1987 Tri-X
1 st 03/2005 Tri-X och
1 st 04/2005 100Tmax

Vilka av ovanstående går att sätta i kameran med förhoppning om bra resultat och om svaret är ja för någon/några; påverkas påverkas resultatet åt något håll och påverkas sättet att framkalla rullarna?

Mvh/Göran Eriksson

PS. (Efter att fotat digitalt en tid får jag sån förbannad längtan att fota "på riktigt" igen - ni vet, gradationen hos en bra exponerad s/v rulle, skärpedjupskontroll och all det där som småbildsformatet för med sig).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar