Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fildelningstjänst för fotokunder

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har en del kunder som önskar fotografier av mig och tänkte skicka de på ett smidigt sätt via internet. Jag har funderat på att sätta upp en egen FTP-server men får dels inte igång den och dessutom skulle den dra av min personliga bandbredd, därför skulle det underlätta om det finns en tjänst som man kan utnyttja till filöverföring och som är användarvänlig för kunder.

Har ni några tips? Eller finns det andra smidigare sätt som professionella fotografer använder för att skicka bilder på?
 
imagedesk.se

Hej

Kolla in imagedesk.se, som för övrigt drivs av medarbetare på fotosidan.se


Mycket smidigt och bekvämt!

mvh
christian

Jag har en del kunder som önskar fotografier av mig och tänkte skicka de på ett smidigt sätt via internet. Jag har funderat på att sätta upp en egen FTP-server men får dels inte igång den och dessutom skulle den dra av min personliga bandbredd, därför skulle det underlätta om det finns en tjänst som man kan utnyttja till filöverföring och som är användarvänlig för kunder.

Har ni några tips? Eller finns det andra smidigare sätt som professionella fotografer använder för att skicka bilder på?
 
Jag har en del kunder som önskar fotografier av mig och tänkte skicka de på ett smidigt sätt via internet. Jag har funderat på att sätta upp en egen FTP-server men får dels inte igång den och dessutom skulle den dra av min personliga bandbredd, därför skulle det underlätta om det finns en tjänst som man kan utnyttja till filöverföring och som är användarvänlig för kunder.

Har ni några tips? Eller finns det andra smidigare sätt som professionella fotografer använder för att skicka bilder på?

Brukar ladda upp dem på mitt webbhotell. Annars borde du väl kunna ladda upp den som en lösenordsskyddad torrent. Med tanke på att det är några miljoner som laddar ner illegalt finns ju kunskapen om hur man gör där. Men återigen, det tar ju din bandbredd eftersom du kommer vara den enda seedern.
 
Mail har inte alltid stöd för att hantera så stora filer jag vill skicka, dessutom tycker jag att det är läskigt seg uppladdningsprocess där jag inte ens kan se hur lång tid jag har kvar på själva uppladdningen av filen. Faller mig inte i smaken.

PeterWem, vad använder du för Webhotell? Fungerar det bra och hur mycket kostar det?

Torrents tror jag många associerar till illegal fildelning, jag tycker det känns lite oprofessionellt, dessutom kräver det extra programvara för kunden.

Hur gör "riktiga" fotografer?
 
Mail har inte alltid stöd för att hantera så stora filer jag vill skicka, dessutom tycker jag att det är läskigt seg uppladdningsprocess där jag inte ens kan se hur lång tid jag har kvar på själva uppladdningen av filen. Faller mig inte i smaken.

PeterWem, vad använder du för Webhotell? Fungerar det bra och hur mycket kostar det?

Torrents tror jag många associerar till illegal fildelning, jag tycker det känns lite oprofessionellt, dessutom kräver det extra programvara för kunden.

Hur gör "riktiga" fotografer?

Extra programvara lär ju inte behövas med tanke på att någon miljon fildelade via piratebay. Hur många hushåll finns det liksom i Sverige?

Använder Surftown. Dyrt, 500 kr om året har jag för mig, men det är ingen där som klagat trots att jag tankat upp en hel del via FTP:n. Krypterar man bara kan man ladda upp vad som helst där med.
 
Förr ftp-servrar hemma, ftp-servrar borta, http-servrar hemma, http-servar borta, med allt bök det ger.

Idag, DrobBox. Smidigare än så kan det enligt mig inte bli! (att sedan programmet som en "bonus" låter en dela filer mellan sina datorer(det var grundidén med programmet) är inte fel! :) Snabbt är det dock inte om man skickar stora filvolymer. Kan man låta det tanka på natten funkar det utmärkt dock.

Edit: Det finns ju absolut ingen som helst logik i att använda torrents om man ska distribuera till en kund. Tvärt om så ger det troligen en betydligt sämre överföring än t.ex. ftp. Styrkan med torrents är när tillräckligt många användare samtidigt laddar ner filen, så hela filen (men olika delar) finns distribuerad bland alla leechers (de som laddar ner). Fasen "initial seeding", altså när filen första gången tankas från orginal-seedern till "molnet" är den slöaste delen. När sedan hela filen "finns uppe" (även om ingen annan separat användare har alla delar av filen) börjar det ta fart. Och vartefter leechers får ner hela filen övergår de till att bli seeders (därav blir de också mindre aktiva, eftersom BT-protokollet prioriterar "molnet" före seeders. Dessutom kör det enligt en "ska vi byta grejer"-taktik, d.v.s. "får" du en bit av filen från A, och A och B båda behöver en del av filen som bara du har så kommer A få den först.)
 
Senast ändrad:
Jag har en del kunder som önskar fotografier av mig och tänkte skicka de på ett smidigt sätt via internet. Jag har funderat på att sätta upp en egen FTP-server men får dels inte igång den och dessutom skulle den dra av min personliga bandbredd, därför skulle det underlätta om det finns en tjänst som man kan utnyttja till filöverföring och som är användarvänlig för kunder.

Har ni några tips? Eller finns det andra smidigare sätt som professionella fotografer använder för att skicka bilder på?

Jag brukar använda Telias Säker Lagring för att skicka bilder.
Man laddar upp filerna och skickar en länk till de som ska ha dom och de kan ladda ner när de har tid och lust.
Uppladdningen kan man göra på natten och låta datorn stå och tugga för sig själv.

Har du inte Telia så använd addressen : http://www.storegate.se/
2 GB är gratis om du vill prova på.
 
Jag hade valt en personlig ftp i alla fall, full koll vem laddar hur mycket hur snabbt hur länge osv osv.
sen om du behöver din bandbredd för att stream en film eller dylikt så begränsar du kundens konto just då,
kan ju säga åt dom att det "kan gå lire söligt" under eftermiddagar om ni inte sagt en exakt tid kunden ska ladda bilderna. bara fördelar ser jag..
allt detta står och faller på att jag har 100/100 lina så det kostar lika mycket hur mycket det än tankats, skulle man ha en uppkoppling som kostar per mb så skulle man nog valt en internetbaserad ftp.

best off luck
 
Jag har provat de flesta tjänster ni rekommenderat hittils men finner alltid något jag stör mig på, ingen tjänst är ultimat än förutom just en FTP. Jag kollade lite med one.com som driver mitt webhotell till min blogg. Där har jag 3 GB som jag betalat för och har gott om utrymme kvar.

På avtalet står det lite luddigt om att man inte får överstiga en viss gräns, annars kan man bli skyldig dem. Det står inte exakt hur mycket och jag försökte kontakta deras support men personen jag pratade med visste inte alltför mycket så jag väntar på svar från annat håll.

Är ni intresserade av konversationen kan ni läsa nedan, hoppas ni hänger med i min svengelska :p.

Cedric: Thank you for using One.com 24/7 Interactive Online Support. How may I assist you?
you: Hi, I am interested in using a FTP-server for uploading larger files, for instance 200MB a file, and let customers download these files. Can I use your webhotel for this service?
Cedric: do note we do not support download sites so offering multiple large files files in regular usage is against terms
you: In other words, is there a limit?
Cedric: file size limit is 2 gb
Cedric: but as stated offering large files for download is not possible
you: For the webhotel I have paid for I get to use 3GB.
you: What is consicered a large file?
you: If you need further information about my webhotel I believe you can use my domain name for access, http://www.fotografkonrad.se
Cedric: what are the normal file size you have for download?
you: That is difficult for me to say at the moment, it depends from case to case. Normally they are about 200-300MB.
Cedric: then it might not be possible you can consult with [email protected] if it is possible to host such with us
you: But would you be kind and give me a specific number for the limit of the largest file I can upload?
Cedric: probably below 50 MB
you: What would happen if I uploaded a file larger than 50MB, for instance 200MB, and had lots of customers downloading it?
Cedric: you might be temporarily suspended
you: Before a temporary suspension, will I get a waring?
Cedric: no
you: Why I wonder is because I need a FTP server to upload images for customers, I am a photographer.
you: Would it work if I uploaded images in separate .zipfiles which are below 50 MB for my customers to download?
Cedric: it might be yes
you: I would like to be sure since this is something I would like to do without getting a temporary suspension. If you are unsure, is there somebody else I could talk to about this matter?
Cedric: you will need to contact [email protected] as only our admin can provide such information
you: Do they have a chat option or must I reach them by e-mail?
Cedric: via email only
you: Thank you for your help. Have a pleasent night.
 
Ja, I avtal så står det att dem inte erbjuder "renodlad" hosting...

Hi there, Thank you for contacting one.com! You can upload large files via ftp, but we do not allow download site on our servers. We do not encourage a download site on our servers. A download-site is a site, where each single hit generates more than 1 MB of traffic in average. But you can share the files via ftp, for that you need to give your ftp access to other users.

Best Regards

----------------------------------
One.com

Web-site: http://www.one.com
---------------------------------

Det var svaret jag erhöll. Alltså kan jag glömma att använda mitt webhotell som FTP :(
 
Alla webbhotell med fri trafik har såna där roliga avtal, leta istället reda på ett som erbjuder en riklig mängd trafik.

Är priset verkligen så viktigt? Istället för one.coms 11kr i månaden, lägg 30-40kr så får ni ett webbhotell med svensk support ni kan lita på.

Bineros företagskonot verkar fördelaktigt för vad du betalar.

200GB trafik per månad (det är en hel del, även om filerna ligger på ca 200mb)
obegränsat antal ftp-konton (Du slipper dela ut huvudkontot och kan skapa separata kundkonton)

Priset är hyffsat ok, 1600kr om året. Det borde väl vilken seriös fotograf som helst kunna lägga ut.
 
Jag har en del kunder som önskar fotografier av mig och tänkte skicka de på ett smidigt sätt via internet. Jag har funderat på att sätta upp en egen FTP-server men får dels inte igång den och dessutom skulle den dra av min personliga bandbredd, därför skulle det underlätta om det finns en tjänst som man kan utnyttja till filöverföring och som är användarvänlig för kunder.

Har ni några tips? Eller finns det andra smidigare sätt som professionella fotografer använder för att skicka bilder på?

Allra lättast: ett gmail (eller google apps) konto där du antingen lägger upp filen på en sajt eller så mailar du dig själv och ger kunden ett tillfälligt lösenord.

Men om du gör det ofta, sätt upp en egen webserver. Hemma. Kan du ha på din egen pc/mac utan kostnad.
 
Om man har en fast uppkoppling hemma med fast ip är det smidigast att sätta upp en egen server. Jag kör med en NAS från QNAP som webserver och domänen kopplad mot den. Inga problem med diskutrymme eller trafik gränser.
Det går att få det att fungera även om du inte har ett fast IP men det blir lite bökigare.

NASen är lättare att administrera och drar mindre ström än servern jag tidigare använde.
 
Hi there, Thank you for contacting one.com! You can upload large files via ftp, but we do not allow download site on our servers. We do not encourage a download site on our servers. A download-site is a site, where each single hit generates more than 1 MB of traffic in average. But you can share the files via ftp, for that you need to give your ftp access to other users.

Best Regards

----------------------------------
One.com

Web-site: http://www.one.com
---------------------------------

Det var svaret jag erhöll. Alltså kan jag glömma att använda mitt webhotell som FTP :(

Jag tror att du läser in för mycket i deras svar. Och att de läser in för mycket i din fråga.

De vill inte att du använder din websida som en ren filladdningstjänst, d.v.s. där varje enskilt klick på någon av dina länkar ger en nedladdning på mer än 1 MB i snitt.

Som jag förstår det så vill väl du ha en "vanlig" hemsida där du presenterar dig själv och dina bilder o.s.v. Och sen dessutom ha möjlighet för kunder att ladda hem det de beställt? Då blir det knappast tal om 1 MB varje gång någon klickar. 99% av alla klick lär ju vara normala klick på nån vanlig länk på sidan.

Jag kan inte tänka mig att detta är några problem i realiteten. Det är ju bara att du laddar upp en ZIP-fil till din sida via FTP och sedan ger din kund en länk till den filen. Då är det ingen annan som känner till den och alltså bara kunden som kan ladda ner den. Att sådana nedladdningar sker då och då av dina kunder kan inte gärna påverka så mycket i det stora hela...

Själv har jag min websida hos one.com (än så länge) och det händer att jag lägger upp filer där som jag vill distribuera till vänner, istället för att maila dem eftersom de kan vara några 100-tals megabyte. Oftast är det ZIP-filer med bilder. Alltså precis samma scenario som du tänker dig, bara det att det är mina vänner istället för dina kunder.
 
Jag tror att du läser in för mycket i deras svar. Och att de läser in för mycket i din fråga.

De vill inte att du använder din websida som en ren filladdningstjänst, d.v.s. där varje enskilt klick på någon av dina länkar ger en nedladdning på mer än 1 MB i snitt.

Precis, helt rätt.

Alla webbhotell med fri trafik har såna där roliga avtal, leta istället reda på ett som erbjuder en riklig mängd trafik.

Är priset verkligen så viktigt? Istället för one.coms 11kr i månaden, lägg 30-40kr så får ni ett webbhotell med svensk support ni kan lita på.

Bineros företagskonot verkar fördelaktigt för vad du betalar.

200GB trafik per månad (det är en hel del, även om filerna ligger på ca 200mb)
obegränsat antal ftp-konton (Du slipper dela ut huvudkontot och kan skapa separata kundkonton)

Priset är hyffsat ok, 1600kr om året. Det borde väl vilken seriös fotograf som helst kunna lägga ut.

Okej, det beror på vad man ska ha det till.... Men på ONE.COM så är detta som gäller och det står i avtal/regler eller vad nu är. Man kan lägga 1 GB, 2GB, 3GB några som laddar ner är inga problem alls men 100, 1000, 10000 blir helt annat :) Vill man köra FTP med nerladdnings så finns självklarhet det alternativet. Diino erbjuder massa GB, FTP, ladda via sidan, egen länk b.la. för ett antal kr/beroende på utrymme osv. Man kan kika på det också.
 
Om man har en fast uppkoppling hemma med fast ip är det smidigast att sätta upp en egen server. Jag kör med en NAS från QNAP som webserver och domänen kopplad mot den. Inga problem med diskutrymme eller trafik gränser.
Det går att få det att fungera även om du inte har ett fast IP men det blir lite bökigare.

NASen är lättare att administrera och drar mindre ström än servern jag tidigare använde.

Dyndns eller liknande tjänst gör att man inte behöver fast ip och det är gratis.

Sätta upp egen server är klart elegant men enklast är ändå att installera en webserver på sin vanliga PC, tex Apache om inte windowsversionen har en förstås.

Jag kör också NAS från QNAP (linuxbaserat) men det kostar en bra slant att man redan måste råka ha en för att det ska vara någon idé.

Ännu ett alternativ: Jag köpte en ny router från Netgear förra veckan och den har möjligheten att koppla in en extern hårddisk (eller minnespinne) för att på så sätt skaffa en FTP. Det blir mycket billigare och kanske tom ännu enklare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.