Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fildelning Mac - PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isaksson

Aktiv medlem
Jag har nyss köpt en ny Powermac G5 och en Powerbook G4 med OSX Tiger. Dessa två har jag anslutit till min router (Netgear). Till denna är även en stationär PC ikopplad. PCn har XP´s SP2s brandvägg inkopplad.

Internet funkar på alla datorer. Fildelningen mellan Macarna funkar också.

Hur kan jag komma åt mina filer på PCn via macarna?

Jag har gjort en delad (shared) mapp på PCn, men vet inte hur jag ska kunna se den på macarna.

Även skrivaren (Epson 2100) som är kopplad till PCn skulle jag vilja kunna skriva ut ifrån via macarna. Går det?

Jag vet ip numret på PCn.

Vore hemskt tacksam för hjälp att lösa detta!

mvh/Stefan
 
krångligt...

Detta är lite mera krångligt än det borde vara. Men det är absolut inte omöjligt ;-)

S.k. "delade mappar" i windows kan nås mha Samba från en OS X maskin. Enklaste är det att "mount:a" dessa via Findern men vad jag har hört är Findern lite dålig vad det gäller Samba. Men du kan åtm pröva och se vad som händer,

Cmd-K (Finder->Go->Connect to server) och skriv in adressen och namnet på mappen.

Syntaxen är antagligen nåt i stil med, smb://server/share eller smb://server

Om detta krånglar och du inte är ovan att jobba i ett shell (terminal.app) så kika på kommandot smbmount
 
Det är väl inte krångligt alls.

I Finder, välj Gå-menyn / Anslut till server.
Skriv smb://PC:ns namn/delade mappens namn.
Klicka Anslut.
Mappen dyker upp i Findern.
 
Nu har jag provat allt känns det som.
Det ska ju funka med smc://ipadress/D:
om det är D: jag vill dela ut.

Har även provat att stänga av brandväggen.

Detta svar får jag.

Felkod -36
Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information i smb://129.168. osv/D: inte kunde läsas eller skrivas.

Har läst hjälp, men det står precis som du skrivit.

mvh/Stefan
 
Du har skrivit "smc", Stina och Niklas skrev "smb".

Om du inte ansluter till en specifik share på Windows-datorn kanske du behöver skriva D$ istället för D:

D$ är en dold share, Hela diskar brukar bara delas ut på det sättet. Har du provat att dela ut en katalog?
 
ojdå, smb ska det vara, men det var bara här i forumet jag skrev fel. Har även provat att ansluta till en undermapp till D: men jag hittade inte \ på macens tangentbord. Går det lika bra med / ?

Ska prova med dollartecknet!

mvh/Stefan
 
som sagt, det kan vara lite krångligt...

samba jobbar inte med katalognamn utan med delade kataloger, så om du har en katalog som är delad med namnet "foo" på din D: så kan den inte nås vis smb://ip/D:\foo utan det borde vara smb://ip/foo

Jag vet inte om XP automatiskt använder samma namn på delade mappar som namnet på själva mappen men detta är väl ngt man kan anta.
 
Man kan vända på alltihopa för att göra det lättare för sig. Alltså dela ut en av Macarna och sedan ansluta PCn till dennna. Gå in under systeminställningar/fildelning/windowsdelning och slå igång denna, sen ansluter du PCn som du normalt skulle ha anslutit till vilken PC som helst.

Men det kanske är att göra det för lätt för sig? Fanns det någon speciell anledning till varför du vill dela ut PCn?

Skrivaren kan jag inte hjäpa dig med, har alltid (på de senaste åren) satsat på nätverksskrivare för att just slippa dela ut skrivaren från en dator (slår ju aldrig fel att man alltid har skrivaren ansluten till datorn man inte har igång).
 
Isaksson skrev:
ojdå, smb ska det vara, men det var bara här i forumet jag skrev fel. Har även provat att ansluta till en undermapp till D: men jag hittade inte \ på macens tangentbord. Går det lika bra med / ?

Ska prova med dollartecknet!

mvh/Stefan

\ ligger på under alt-shift-7 på Mac (där den borde ligga även på PC kan man tycka).
 
Jag har två Mac'ar (OS X Tiger) och en PC (Win XP Sp2) Ingen skrivare dock.

PC'n funkar som backup-server. Jag kan ingenting om datorer men jag har helt enkelt gjort en mapp på PC'n som delas ut och på Mac'arna öppnar jag bara en finder-fönster och klickar på "nätverk". Där ploppar PC'n upp och jag loggar in som en användare. Enkelt!
 
jag brukar installera en ftp-server och sen ansluta till denna med en ftp-klient (mellan win och linux). kan det vara ngt?
 
Funkade det med dollartecknet?

Hej Stefan!

Fungerade det med dollartecknet?
I så fall är ju det bra.... :)

Annars så har jag en bra pdf-manual som jag
fått i ett annat forum. Där finns de olika
lösningarna lättbegripligt nerskrivna.

Hör av dig om du vill ha den på mail.

// Danne
 
Funkar så här.
Har du delat ut D: som D så ansluter du från macen via smb://ip-nr-till-pc/D

Windows backslash (\) används aldrig i en sökväg från macen till PCn samt colon :)) tecknet till en enhet. Som någon redan har sagt så delar du ut mappen 'nisse' som ligger i D:\bilder\nisse så blir mac-anslutningsadressen smb://ip-nr-till-pc/nisse (via windows burk så är adressen \\ip-nr-till-pc\nisse )

Du kan även få din PC å dyka upp via Finders 'Network' om du ställer in din mac så den ligger i samma arbetsgrupp som din PC gör. Sånt kan du ställa in i programmet '/Applications/Utilities/Directory Access.app' under 'SMB/CIFS'.

Skulle du annars inte få Samba (windowsutdelningen) å inte funka (ej ovanligt) så sätt upp macen som FTP-server å flytta över filerna du vill ha från PCn till Macen.
Mac OS X har nämnligen FTP-server i sig. (samt massa andra roliga servrar :))

En annan liten sak å tillägga angående FTP, Finder s stöd för FTP är väldigt begränsad, man kan ansluta och ladda ner från en FTP-server men det går INTE att ladda upp till en FTP-server från Finder, då krävs ett 3dje-parts program alternativt kunskaper i CLI (Terminalen).

Skrivardelen kan ja inte heller hjälpa dig med, då jag har min skrivare kopplat till Macen istället för PCn. (tvärtom alltså)
 
Senast ändrad:
Gör det lättare för er och släng upp en DC hub och installera Direct Connect på datorerna. P2P är underbart..


Chris
 
Tack för alla tips. Ska kolla igen ikväll när jag kommer hem. $ tecknet löste inte problemet.

Jag undrar om det är något med att datorerna måste tillhöra samma workgroup som gör att det inte funkar...

Har inte testat FTPgrejen, det kunde vara ett bra alternativ om allt annat skiter sig.

Jag har Transmit i macen och FTP commander i PCn.
Men jag vet inte vad jag skriver in i macen för att connecta till PCn.

Per, jag konverterar från PC till mac och kommer på sikt inte använda PCn, därför vill jag föra över allt från PCn till macen.

Att få över mina sparade mail och min adressbok från Outlook till macens mail verkar också vara helt hopplöst...



Tack igen för all hjälp, jätteschysst att ni vill hjälpa mig!
 
En annan lösning, som jag kör med, är att ha fildelning påslagen på Macen och en VNC server på PC:n. Då kan jag använda en VNC klient på macen och få upp PC:ns 'skärm'. Då kan jag kopiera filer från Macen till PC:n genom att gå till den utdelade katalogen på macen via VNC, som om jag satt vid PC:n.

VNC är alltså ett program som 'speglar' PC:ns skärm. Det blir såklart lite långsammare, men de flesta program går att köra. UltraVNC heter den varianten jag kör.

Det här lät nog krångligare än vad det egentligen är. :)
 
Isaksson skrev:

Att få över mina sparade mail och min adressbok från Outlook till macens mail verkar också vara helt hopplöst...

Helt enkelt verkar det inte vara. Skulle rekomendera att du tittar in på 99mac.se och sök på Outlook. Passa även på att titta på deras Switcher-forum står en hel del matnyttigt.
 
Windows XP har ingen inbyggd FTP-server, så där behövs ett 3dje-parts program för å få FTP å funka åt det hållet, medans som sagt va Mac OS X har inbyggd FTP-server (fast du behöver iofs. aktivera den (inte svårt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.