Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fildelning Mac - PC?

Produkter
(logga in för att koppla)
Öppna ett fönster i Finder. Högst upp till vänster ska du ha en ikon som heter Nätverket. Klicka på den och din dator kommer att scanna av nätet och alla Workgroups dyker upp som mappar. Gå in i den mappen som motsvarar den workgroup din PC tillhör. Där ska din PC synas och dubbelklickar du på den blir du ombedd att skriva in lösenord mm. Syns inga workgroups eller om din PC inte syns i den mappen så är något felkonfigurerat på PCn.

Ganska lätt på mac mao. Om du inte kan hitta Netverket ikonen så kan du använda menyn gå -> anslut till server -> klicka på knappen bläddra.

Melker
 
Ett litet tillägg angående ENHETS-BOKSTAV och dollar tecken ($) så delas inte enheterna ut i Windows XP när 'enkel fildelning' är aktiverad, den måste avaktiveras, för dollar-tecken funkar annars från mac till windows-dator.
 
oskard skrev:
En annan lösning, som jag kör med, är att ha fildelning påslagen på Macen och en VNC server på PC:n. Då kan jag använda en VNC klient på macen och få upp PC:ns 'skärm'. Då kan jag kopiera filer från Macen till PC:n genom att gå till den utdelade katalogen på macen via VNC, som om jag satt vid PC:n.

VNC är alltså ett program som 'speglar' PC:ns skärm. Det blir såklart lite långsammare, men de flesta program går att köra. UltraVNC heter den varianten jag kör.

Det här lät nog krångligare än vad det egentligen är. :)

Eftersom han nu kör XP å förhoppningsvis PRO så är det 100 gånger bättre att köra MS Remote Desktop från macen till Windows-burken, kan han remota PCn samtidigt som han får upp alla Macens enheter i Remoten.

Finns ju näst intill hur många olika lösningar som helst för att flytta filer mellan två olika operativsystem. :)
 
Danyael_X skrev:
P2P lösningen med Direct Connect eller liknande är lättare....

Chris =)

tycker du verkligen det? det är ju frågan om envägskommunikation, inte säkert man har datorerna precis bredvid varandra och då blir det ju en massa spring
 
oskard skrev:
Helt rätt, men Remote Desktop finns inte i XP Home.
Som jag antyde i mitt inlägg men vi vet ju inte vilken version av XP som Stefan har men å andra sidan så är ju inte en fjärranslutningen en totallösning för fildelning, jag tycker inte det iaf.
Klart smidigare att få någon filutdelning att fungera till sånt, sen kan det vara smidigt att kunna fjärransluta till sin PC från macen om man blir lite lat å inte orkar resa sig för å fixa något på PCn. :)
 
Jag kör XP pro.

Melker, det hade ju varit kanon om det hade funkat som det var tänkt, men ingen workgroup dyker upp och ingen PC heller.

Har kört kommandot ipconfig -all på pcn och fått mitt IP nummer därifrån. Vet inte riktigt hur man ställer in rätt workgroup mm på PCn dock.

Det finns säkert jättemånga lösningar, men helst skulle jag vilja att det funkade som det var tänkt. Alltså att PCn dyker upp under nätverk precis som min powerbook gör.

Nu drar jag till Öland och fotar över helgen.
Åter söndag, får försöka igen då. Tack igen för era svar!

mvh/Stefan
 
Senast ändrad:
Dum fråga kanske, men har du kryssat i File and Printer Sharing?

Att det var problem i tidigare MacOs vet jag...man fick sätta upp en server som hanterade fildelning om man hade Pc/Mac, men du har MacOs X installerat...det borde funka då det är inbyggd fildelning mot Pc i det.

Finns det ett utmärkt program som hanterar detta fildelning mellan Pc/Mac.

http://www.thursby.com/

[Edit]
Fildelning mot Pc fanns även i MacOs 9
 
Senast ändrad:
Nej det är ju inte frågan om envägs kommunikation om du lägger upp en privat hubb, och har DC installerat på båda datorerna. Du har dessa program igång helatiden, de tar inte särskilt mycket i datorkraft.
Så fort du vill ha en fil som ligger på PCn, kan du ju bara dra ner den utan problem.

Om du har datorerna stående i samma rumm och/eller brevid varandra, så är ju springet inga problem. Är det däre mot i två helt skillda delar av ett hus kan det bli jobbigt. Men jag såg ett ställe som hadde P2P lösning för fotografer och förlag. en speciell programvara som skulle underlätta plattforms kompabilitet. Kan inte komma på vad det heter.

Det finns ju fler p2p lösningar som man kan applicera än just DC. Finns säkert någon lösning som passer er just perfekt. Samba är ju bra, men lite komplicerat om man inte är van. Remote Desktop eller VNC är ju bra lösningar de med.
Ville bara påpeka att P2P med DC och HUBB är ett "Fast and dirty hack" som fungerar.

Chris
 
Johan!

Tack för din länk! Tyckte denna guide verkade lättast.
Tyvärr var det som det stod i texten, att det var klurigt.

Tyvärr funkade inte detta heller.

Jag skulle kunna testa DC, men orkar inte böka mer nu utan ger upp.

Jag laddar över allt på en bärbar HD på 40Gb och gör det ett par gånger. Sen behöver jag inte använda PCn mer.

Undrar om det är min router som ställer till det?

När jag sätter i Firewirekabeln från powerbooken till Powermacen så kommer den upp på nätverket.

Men jag kan inte få tag i den annars.
Var ser man IP nummret på en mac? Det borde gå att skriva smb://ipnr till powerbooken

Tack ändå för alla svar, kanske kommer till användning senare.

mvh/Stefan
 
Du kan se IP-adressen på lite olika sätt, nämner de två vanligaste.

1. Via Systeminställningar / Nätverk.

2. Via terminalen, skriv: ifconfig
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.