Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FF Vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Som jag ser det finns det några alternativ till vidvinkel i full frame.

Canon L (17-40/4 &16-35/2.8) 8/15k

Tamron 17-35 ca 4.5k

Sigma 17-35 ca 4.5k
15-30 4.5

Tokina 19-35 ca 2.2k



Är canons så otroligt mycket högre pris motiverat? Är det stora skillnader i bildkvalitet?
 
De objektiv Du tar upp är extrem-vidvinkelobjektiv på FF. Dessa kostar ju en hel del. Man skulle ju förmodligen klara sig med brännvidder som börjar på 24-28mm. Det blir lite billigare så.
 
Johan Carlström skrev:
Är canons så otroligt mycket högre pris motiverat? Är det stora skillnader i bildkvalitet?

I 17-40/4L så är det, grymt bra objektiv. Sigma har ju ett 12-24 som ska vara bra, om man nu vill vara riktigt extrem :)
 
Re: Re: FF Vidvinkel

Jeppe skrev:
I 17-40/4L så är det, grymt bra objektiv. Sigma har ju ett 12-24 som ska vara bra, om man nu vill vara riktigt extrem :)
Vet du om 17-40 funkar lika bra eller bättre med en FF än tex 10-22 eller 12-24 med APS-C..?
 
Någon som har testat Sigmas 12-24 på vanlig film, måste ju vara helt absurt. Vad har den för bildvinkel och hur lyckas den rakteckna det.

Vidare ar inte frågeställningen lite absurd när vi talar om kameror som kostar ganska mycket. Tänk å möta en fotograf med en av Canons FF digitalare med en Tokina 19-35 på.

Varför känns det som att vi fotografer som fotar digitalt är så mycket mer fixerade vid extrem vidvikel eller för den delen extrema telegluggar. De bilder jag är mest nöjd med bland mina bilder ligger nog i intervallet 30mm-90mm på småbilds format.
 
Ja, jag får en FOV Crop på motsv. 21mm med mitt 17-40/4L.. Det tycker jag är fullt tillräckligt. När jag hade analogt, körde jag med ett 20-35/2.8L. Jag tycker personligen att det blir väldigt svårkomponerat med extrema vidvinklar.

Martin: Ja, rakteckna och rakteckna.. ;)

Du kan säkert hitta några testbilder på pbase.
 
Varför zoom?

Ett av Canons bästa viddvniklar är 20/2,8 och 28/1,8 som båda har extremt låg distorsion. Mumma för oss som älskar raka linjer. Dessutom riktigt skarpa.

Carl Zeiss 21mm är visserligen ännu bättre, men då blir det dyrt och osmidigt.
 
Re: Varför zoom?

froderberg skrev:
Ett av Canons bästa viddvniklar är 20/2,8 och 28/1,8 som båda har extremt låg distorsion. Mumma för oss som älskar raka linjer. Dessutom riktigt skarpa.

Carl Zeiss 21mm är visserligen ännu bättre, men då blir det dyrt och osmidigt.

Personligen har jag ganska dåliga erfarenheter av skärpan hos 28/1.8 på digitala hus. Analog är gluggen en favorit, men digitalt blir det aldrig något "klipp" i bilderna. Inte ens på mindre bländare levererar gluggen någon vidare skärpa.

Kan det vara idé att lämna in den och få den justerad? Skulle vara kanon att kunna använda den.
 
Re: Re: Varför zoom?

Stiffneck skrev:
Kan det vara idé att lämna in den och få den justerad? Skulle vara kanon att kunna använda den.

Det kan visa sig att vissa objektiv funkar sämre med digitalkamera. Funkar den fortfarande bra på film är det inte lönt att lämna in den.

En inredningsfotograf som jag känner som plåtar åt bla Elle Interiör använder 1Ds/1Ds mark II med 17-40/4L i 28mm-läget där det är helt distorsionsfritt. Han har testat igenom alla Canonsgluggar och gillar 17-40:an bäst.
 

"Vidare ar inte frågeställningen lite absurd när vi talar om kameror som kostar ganska mycket. Tänk å möta en fotograf med en av Canons FF digitalare med en Tokina 19-35 på."

Tanken var att kunna använda det både på en 300D som normalzoom och på en analog kamera för vissa landskpsbilder.

Men tack för alla tippsen! Fast brännvidd kanske är ett riktigt bra alternativ när jag tänker på saken...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.