Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fest?

Produkter
(logga in för att koppla)
vill ha ganska livfulla men även varma bilder, coola bilder helt enkelt, har ingen extern blixt och har inte köpt till något objektiv så det är bara den som satt på när jag köpte den, 18-55
 
Skruva upp iso upp till 1600 eller 3200, och hoppas ljusstyrkan då räcker för att få hyfsat korta slutartider. Annars får du knäppa upp den interna blixten, vilken tyvärr lätt dödar en hel del av stämningen. Gör du det ändå kan det löna sig att sänka iso till t.ex. 800 för att minska på brusmängden och kör med blixten på slow sync.

För bättre resultat, investera i ett ljusstarkare objektiv, t.ex. en zoom med fast ljusstyrka 2,8, eller varför inte Nikons AF-S DX 35mm f/1,8 som ännu har drygt dubbelt bättre ljusstyrka, men saknar zoom. Det är en superskarp och billig glugg, och jag har ännu inte hört någon vara missnöjd med den än så länge.

Alternativt satsa på en bra blixt, SB-600 eller bättre, som du kan rikta rakt upp i taket så ljuset sprids jämnt i hela rummet. Det ger bra mycket bättre resultat än den inbyggda som man måste panga rakt på med, vilket ger hårda och fula skuggor här och där och onaturligt blänk i ansikten.
 
Läge S, slutartid på 1/4 sekund, ISO 200 och inbyggd blixt på "REAR" brukar kunna ge rätt bra resultat med belysning inomhus. Man kan labba lite med slutartider för att få med tillräckligt med bakgrundsljus. Den här metoden borde ge rätt varma bilder.
 
Jag fotar själv en hel del på fester, kalas & dylikt. Jag har en Nikon D90 som jag 80-90% av fallen har vidvinkel på under tiden jag fotar. Till detta har jag en sb-600 blixt som jag riktar 60grader uppåt taket eller mer, precis som föregående talare nämnde.
Jag brukar använda ISO 400 upp till 800, beroende på hur ljust eller mörkt det är i rummet jag fotar.

Så jag föreslår att du skaffar vidvinkel, ingen fisheye. En extern blixt (detta gjorde allt i min fotografering tillsammans med vidvinkeln).

Jag använder mig utav Sigmas 14/2.8 och har fått mycket bra resultat med den gluggen. Dessvärre tror jag den inte säljs längre, men beg.marknaden finns alltid.
Skulle vilja säga att 35mm på DX är alldeles för stor brännvidd. Det är vad jag har erfarenhet av min 35/1.8 G från nikon. Kanske har jag blivit van med 14mm men den är mycket roligare att fotografera med den i detta syftet.

Lycka till!
 
Innan jag köpte en SB-600 (som förmodligen är det bästa man kan köpa som amatör om man vill ta bilder inomhus - ljuset är det absolut viktigaste) ställde jag helt enkelt kameran på A, bländaren på största och Auto-ISO på max 3200 (med ISO inställt på 200). Visst, det blir brusigt, och med ett så ljussvagt objektiv som du har kommer många bilder att bli oskarpa ändå, men jag hatar verkligen det platta, svettiga utseende alla får med den inbyggda blixten.
 
Visst ja, sätt på serietagningen också, och ta alltid 3-4 bilder. En av dem brukar bli någotsånär skarp, om du håller stadigt. Lite rensjobb dagen efter, förstås.
 
Håller med till fullo. Blixt är nog utan tvekan den bästa investeringen du kan skaffa. Skillnaden är riktigt stor.

Angående det där med serietagning. Jag brukar alltid knäppa av runt 2-3 bilder i en serie när jag fotar med blixt. Främst för att undvika blinkningar, 2:a & 3:e bilden brukar ögat vänja sig och man slipper blinkningarna som kan förstöra en hel bild. Sen skärpan då, men det har jag inga problem med när jag fotar med 14mm.

Sen när det gäller exponeringen. Jag brukar aldrig gå lägre än 1/40 sek när jag fotar med blixt oavsett ljus. Går du lägre är det svårt att få skärpa överhuvudtaget då snabba rörelser blir mer och mer utsmetade.
Blir bilderna mörka vid 1/40 sek, får du skruva på ISO. Nu pratar jag om bakgrundsljuset i övriga rummet. Jag vill oftast återge så nära det befintliga ljuset som möjligt i bakgrunden. Visst du kan fota med en exponering på 1/200 i ett hyffsat mörkt rum med blixt, men desto kortare exponering desto onaturligare ser det ut. Pga att ljuset skiljer sig för mycket från det "verkliga" ljuset det befintliga vill säga.
 
Senast ändrad:
Jag fotar mycket sk vimmelbilder. Inställningarna jag har på kameran är slutare 0"4, bländare F4, ISO runt 400 och sedan den externa blixten på andra synk. Med dessa inställningar får man med mycket bakgrundsljus och blixten dödar inte stämningen om man säger. Man får räkna med lite överexponering på sina ställen, men det får man leva med ;)

Glömde skriva, har alltid kameran i läge M och blixten riktad rakt upp i taket. Dessa bilder är tagna med dom inställningarna http://www.uppsalavimmel.se/events.view.php?id=2312&image_id=105443

Lycka till!

Eric
 
tack för era svar, har köpt kameran alldeles nyligen så det är därför jag frågar så mycket, ska kameran vara på manuell, A, S? vad tycker ni och beror det på vilket ISO värde man har? och måste jag anpassa både slutaren och bländaren efter ISO värdet?
 
Nu har du vad du har och inte så mycket att göra åt saken för ögonblicket.

Ett billigt tillbehör som kanske inte är i världsklass men som är rätt funkis ändå (med risk att alla skrattar järnet åt dig) är en liten papplåda eller mjölkpaket som man klipper stort hål i ena största långsidan. Över hålet sätter man lite bakpapper med tejp.
Sen får man vara lite uppfinnare och klippa och tejpa så du kan sätta mjölkpaketet över kamerans egen blixt, med bakpappret framåt. Det skall bli så att kamerans egen blixt blixtrar genom smörpappret för att sprida och dämpa ljuset. Ju större bakplåtspapper, ju bättre.
Sen får du försöka kompensera ljusbortfallet genom bakplåtspappret med +ev1 om du kör med auto, eller prova med läge M och ca 1/90 och största bländaren som utgångspunkt och prova dig fram hemma först. Frostade fryspåsar, supertunna plastkassar, gamla lysrörsraster, tja det är bara att prova sig fram.

Med kitobjektiv brukar det vara bra ide att ta av motljusskyddet, för den brukar skugga motivet med kortaste brännvidden på kitobjektivet.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar