Annons

Felmeddelande Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclas66

Aktiv medlem
Hej

Fotade min sons konfirmation idag och mitt i fotandet så låser sig kameran och jag får först en felkod ERR uppe till vänster i toppdisplayen och jag fick inte bort den med mindre än att jag skruvade av batterigreppet. Nu kunde jag fortsätta plåta men lite senare fick jag felkoden igen plus en ny CHR i nedre högra hörnet av toppdisplayen.

Detta hände ytterligare ett par gånger. Jag har nu kollat upp koderna och CHR hade med minneskortet att göra och läsningen av detta. Jag har nu torkat av kontakterna på kortet och det har inte uppstått igen i dag.

ERR koden har dock kommit med båda objektiven som jag använt idag, trodde först att det var relaterat till det objektiv jag använde. I dag var även första gången jag fotade med blixt så det kändes också som om det kunde påverka men jag tror inte det har med den att göra heller.

ERR Kameran fungera inte, hmm bra förklaring men det är oroande att inte veta.

I dag använde jag min Nikon D90, Sigma 70-200 2.8 OS (Senaste versionen), Nikkor 18-70, SB 400, Batterigrepp Nikon MD80.

Hur allvarligt bör jag ta detta, behöver jag lämna in utrustningen (kameran är 10 mån gammal och jag har kanske tagit 5-6000 exponeringarn?Kan det bero på objektivet? Idéer ?

Blev orolig eftersom kameran har fungerat prickfritt fram tills nu och nu händer detta flera gånger under en kort period.

Tacksam för råd hur jag skall hantera detta

Niclas
 
Senast ändrad:
Tack för svaret

Skall göra rent kontakterna och se om felet avhjälps med detta.

Mvh

Niclas
 
Jag rekommenderar dig att skicka in kameran till Nikon för att få det åtgärdat, då ERR är det enda felmeddelande kameran visar (trots att det kan vara många olika saker det beror på).

CHA är mycket riktigt minneskortet ("Change memory card" är nog betydelsen)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.