Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felmeddelande "kommunikationsfel mellan kamera och objektiv, rengör objektivfästena"

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickie77

Aktiv medlem
Felmeddelande "kommunikationsfel mellan kamera och objektiv, rengör objektivfästena"

Jag får felmeddelandet på min kamera "kommunikationsfel mellan objektiv och kamera, rengör objektivfästena" och sedan är kameran låst. Jag kan ta en bild men sedan låser sig kameran igen och samma meddelande kommer upp. Vad göra?

Jag har såklart rengjort objektivfästena som det står men utan resultat. Kameran har till och med låst sig och alla displayen på ovansidan av kameran har varit igång trots att kameran är avstängd...var tvungen att ta ur batteriet,

Kameran är en Canon Eos 50 D och jag har provat med både orginaloptik och Tamron. Är det ett fel som kan avhjälpas enkelt själv eller måste det till verkstad och i så fall är frågan om det är lönt rent ekonomiskt?

Vad tror ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.