ANNONS
Annons

Felfokuserande objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

mikamb

Aktiv medlem
Hejsan . Jag undrar över en sak och det är hur det kommer sig att en del objektiv felfokuserar fast dom är nya och godkända från fabriken . Är det någon som vet hur det går till när objektivtillveraren justerar ett objektiv innan nedpackning för försäljning och leverans .
Mvh Mikael
 
De har ju vissa toleranser, så har även kameratillverkarna. Om objektivet är lite fel och kameran är lite fel (men fortfarande inom toleranserna) kan dessa adderas till varandra och då får man problem. Jag skulle tro att detta är det vanligaste. Hade objektivet som ligger lite fel satts på en kamera som var helt perfekt kanske man inte hade fått problem. Hade kameran använts med ett objektiv som var helt perfekt hade man inte heller fått problem.
Här kan finnas en nackdel med 3:e-partobjektiv för här kan man hamna i ett läge där objektivtillverkaren och kameratillverkaren skyller på varandra.
Jag råkade ut för det med ett Tamron 70-200/2.8 (frontfokus på korta avstånd och bakfokus på långa). Jag hävdade att det felfokuserade och testade det på två olika kamerahus med samma resultat. Jag testade alla mina andra objektiv (inklusive ett från Tamron) på båda husen (jag har inte upplevt att bilderna varit felfokuserade innan så jag har inte haft anledning att testa tidigare) och alla fokuserade i stort sett klockrent. Små variationer fanns, men punkten jag ville ha fokusplanet på fanns inom skärpedjupet med god marginal.
Focus Trading, som är generalagenter för Tamron hävdade med bestämdhet att "70-200:an felfokuserar inte, för vi har aldrig haft något exemplar som haft det problemet!", utan att ens vilja titta på några bilder eller ta någon diskussion. Det slutade med att jag istället hävde köpet, då det var inom ångerrätten.
Återförsäljaren (Fotokungen) däremot var mycket tillmötesgående och gjorde vad de kunde för mig.

Därtill så kan det faktiskt vara så att vissa objektiv slinker igenom trots att de inte håller sig inom toleranserna (det finns ingen kvalitetskontroll som är 100%-ig) och det kan även vara så att de får nån smäll eller liknande under transporten. Det finns alltså många saker som kan spela in.
 
Hejsan Robert jo jag antar att det är små toleranser när det gäller att justera så att ett objektiv fokuserar rätt . jag har inte haft problem med att objektiven inte sätter fokus för ens nyligen då jag skickade efter ett Sigma 50/1.4 som frontfokuserade , ett sådant objektiv blir ju helt oanvändbart om man inte fokuserar manuellt då . Tycker bara att det känns som om tillverkarna skulle tjäna på att vara noggrannare innan de släpper objektiven till försäljning , det måste väl påverka försäljningen negativt , dålig reklam helt enkelt . Nä i fortsättningen får man väl ta med sig kamera ,stativ och någon sorts fokustavla och testa sig fram till ett dugligt exemplar i butiken . PS Skulle vara intressant att få se hur en kalibrering av objektiv går till DS .Mvh Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.