Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokus med D300 trots vända hos lasses

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarM

Aktiv medlem
Min D300 har felfokuserat å det grövsta med mitt 180/2.8, mitt sigma 24-70/2.8 (har inte gått att microjustera till rätt fokus), samt en aning med mitt 85/1.8 som jag aldrig blivit riktigt klok på främst i konsertsammanhang. Övriga objektiv har varit ganska ok dock.

En kompis pajade mitt 180/2.8, så jag skickade in det tillsammans med kameran till lasses kameraservice, och fick tillbaka paketet idag.
I följesedeln står det fokus kontrollerats på kameran utan anmärkning och att den stämmer perfekt, och att objektivet reparerats.

När jag gjorde ett litet snabbtest med 180 samt 85 på kameran inomhus på frihand så märker jag att bägge felfokuserar fortfarande :(
180/2.8 är skarpare med microjusteringen satt till + 20 än den är på +10 eller nollställd.
85/1.8 är skarpare på +10 än nollställd, men ska kanske ha lite mindre än +10 för avstånd på 3 m. Dock känns det som att felfokusen varierar med avståndet till motivet, vilket stämmer med erfarenheterna från andra trådar här på FS.

mitt 80-200/2.8D skjutzoom har felfokuserat lite olika på olika brännvidder, men det har jag för mig att jag läst om fler som råkat ut för. jag ska sälja det objektivet pga att jag köpt ett sigma 50-150/2.8 istället, så skjutzoomen behöver jag inte oroa mig för så mycket.

Men vad gör jag? ska jag behöva sälja av mitt 180/2.8 samt 24-70/2.8, samt göra upp en tabell på hur mycket microjustering som behövs vid olika avstånd samt bländare för 85/1.8, eller vad gör man åt det?
hur kommer det sig att skruvdrivna objektiv krånglar trots att kameran tydigen är som den ska vara?

dela med er av era tankar/idéer/erfarenheter!
 
Har du provat vid olika bländarvärden? Fokus förskjuts ofta en skvätt när man bländar ner, och ibland kan man luras av detta.

Om samtliga objektiv med skruvmejsel-AF ger fel åt "samma håll" så kan man ju misstänka att det fortfarande är kameran som är feljusterad. Om jag förstått saken rätt så justeras den mot ett referensobjektiv även när man skickar med sitt eget. Fråga Lasses vad de anser om saken.
 
Min D300 har felfokuserat å det grövsta med mitt 180/2.8, mitt sigma 24-70/2.8 (har inte gått att microjustera till rätt fokus), samt en aning med mitt 85/1.8 som jag aldrig blivit riktigt klok på främst i konsertsammanhang. Övriga objektiv har varit ganska ok dock.

En kompis pajade mitt 180/2.8, så jag skickade in det tillsammans med kameran till lasses kameraservice, och fick tillbaka paketet idag.
I följesedeln står det fokus kontrollerats på kameran utan anmärkning och att den stämmer perfekt, och att objektivet reparerats.
dela med er av era tankar/idéer/erfarenheter!

Ring Lasses och påtala felet. Jag har själv råkat ut för samma fenomen och fick då en bra förklaring till orsaken. Lösningen var att skicka in rubbet igen och till slut blev resultatet perfekt.

Glöm bara inte bort att Lasses/Nikon inte gör någon som helst justering av din Sigma. Det enda de gör i detta fall är att justera kameran så perfekt det bara går. Om sedan Sigman fokuserar fel trots detta så är det tyvärr inget Nikon bryr sig om...eller ens kan åtgärda. Problemet med zoomar är precis som du redan märkt att de kan fokusera olika fel på olika brännvidder. Lasses kan fixa till detta med Nikonobjketiv men inte med andra fabrikat...

Annars är min generella åsikt att microjustering suger. Den fungerar mycket dåligt. Den kan tyvärr bara justera fokusläget på en brännvidd och på ett avstånd per objektiv. Fokus kan ju som bekant variera med bägge storheterna.
 
makten: jag har kört vidöppet, så fokusförskjutning bör det ju inte vara. och ja, bägge objektiven behöver justeras med positiva värden (om det nu finns några positiva värden med microjusteringen ;)).

jag pratade precis med Christer på Lasses.
Han sa att kamerahuset stämmer perfekt nu enligt deras justeringar, men att det finns en del objektiv som inte riktigt lirar ihop med kameran trots att kameran är justerad, bl.a är 80-200 skjutzoomen en sådan.
Han sa att det man kan göra, det är att justera huset efter t.ex mitt 180/2.8, men då kommer fokuseringen med mina andra objektiv att påverkas, så det känns inte riktigt aktuellt när jag använder 180/2.8 en bråkdel så mycket som t.ex 17-50/2.8 och 30/1.4

jag är lite mer irriterad på att 85:an inte vill funka ordentligt, den är väldigt fin på konserter, nedbländad till 2.2

eftersom jag inte har några af-s objektiv (dock 2 st HSM, 30/1.4 och 50-150/2.8) så går det väl inte att justera objektiven nånting? eller kan lasses trolla med kameran på nåt vis ändå?

jag får väl se om jag får tillfälle att testa något annat ex av 180/2.8 och 85/1.8 och se om det är just mitt objektiv med min kamera som felfokuserar, eller om det är alla sådana objektiv som felfokuserar för mig.
ska även testa 180/2.8 lite mer och se hur mycket fel det blir vid verklig användning, kanske att det går att leva med ändå...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.