Annons

Felexponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

npeter

Aktiv medlem
Jag har råkat ut för något märkligt som jag hoppas att ni kan förklara för mig.

Över midsommarhelgen var jag ute och gick i Marsfjällen och tog en rulle dia: 15 bilder med ett 28mm-objektiv, 15 med ett 50mm och 6 med ett 135mm. Lite drygt hälften av bilderna exponerades korrekt enligt kamerans mätare, medan majoriteten av de återstående bilderna underexponerades ungefär ett steg. Två bilder överexponerades av misstag. Samtliga bilder togs under fullt dagsljus, och så gott som alla föreställer samma sak: Det är bäckar och fjällsluttningar i förgrunden, och fjälltoppar i bakgrunden.

Nu har jag fått tillbaka rullen, och kan konstatera följande:
Av totalt 36 bilder är endast 10 någorlunda riktigt exponerade. Av dessa 10 är 5 tagna med 135mm-objektivet, 3 med 50:an och 2 med 28:an. M.a.o. så är majoriteten av bilderna tagna med 135:an riktigt exponerade (den enda bild som blev felexponerad, överexponerades pga att jag gjorde en tabbe), medan majoriteten av bilderna tagna med 28:an och 50:an är felexponerade.

Nu till det märkliga: Av de felexponerade bilderna tagna med 28:an så är alla underexponerade. Av de felexponerade bilderna tagna med 50:an däremot så är alla tvärtom överexponerade.

Varför?

Jag har inte haft några problem med dessa objektiv tidigare, och såvitt jag kan se är det inget uppenbart fel på dem. (Och även om det vore fel på dem, borde inte kamerans ljusmätare registrera det?)

Enda skillnaden mellan 135:an och de två andra objektiven vid tiden för användandet var att jag använde ett motljusskydd på 135:an, men inte på de två andra. Jag vet inte exakt vilken skillnad detta skulle kunna göra på bilderna, men jag har lite svårt att se att det skulle kunna förklara dessa felexponeringar, speciellt som de skiftar så pass mellan objektiven. (Och, återigen, borde inte ljusmätaren registrera ev. skillnader i ljusinsläpp?)

Jag kan också tillägga att det heller inte verkar vara något fel på kamerans slutare. Jag har kört med ungefär samma slutartider med alla objektiven, och fått såväl korrekt exponerade bilder som över- och underexponerade. För ungefär en månad sedan tog jag dessutom några testbilder för att kolla några slutartider. Det visade inga fel.

Som sagt, jag begriper inte detta. För mig är det ett rent mysterium. Jag är därför mycket intresserad av att höra vad ni har att säga. Jag är tacksam för alla svar jag kan få.

Tack och tack,
Peter N.
 
Vad har du för kamera? Berätta lite om hur du har mätt.

Min första tanke var olja på bländarlamellerna, men felexponeringen verkar ju inte vara knuten till ett objektiv så det går nog bort.
 
spotmätning

kan det inte vara så att din ljusmätare registrerat för mkt ljus himmel när du använt vidvinkel och nån form av exponeringsautomatik? det är ett problem jag haft ett par ggr. Det åtgärdas mha tex spotmätning.
 
Jag tycker att du ska testa prylarna hemma under kontrollerade förhållanden. Mät ljuset mot en jämnt belyst, vit yta med alla tre objektiven (fokuserade på oändligheten). Får du samma mätvärden? Tag sedan några testexponeringar på diafilm enligt de mätvärden som kameran föreslår. Får du samma gråton i alla bilder?
 
Acke har funnit vägen.
Jag skulle vilja lägga till att du bör prova några olika bländare också för att veta om det kanske är någonting mekaniskt vid nedbländningen som påverkar.
 
Japp, jag skulle testa vid tre bländare, största, minsta samt vid bl.8. Det är värt att offra en diarulle för att reda ut problemet.

Tänk på att den vita ytan måste vara så ljus så att du får tider < 1sek även vid minsta bländare. Annars kan ju filmens reciprocitetsavvikelse ställa till bekymmer.

Ett någorlunda ljusstarkt ljusbord kanske kan funka? Låt det stå påslaget en bra stund innan du börjar plåta.

En vit yta belyst av klar sol funkar naturligtvis oxå.

Fokusera på oändligheten, använd motljusskydd och täck över okularet när du plåtar. Använd inte blixt.
 
Senast ändrad:
Stort tack för att ni tar er tid att svara!

Kameran är en 10 år gammal Pentax ME Super.
Enligt vad jag har läst skall den ha centrumavvägd mätning. (Och jag måste väl erkänna att jag inte riktigt vet vad som utmärker den typen av mätning.)
Jag gjorde inget speciellt när jag mätte ljuset. Jag bara riktade in kameran på det jag ville fota, mätte, ställde in (manuellt) och knäppte av. I de fall då jag misstänkte att det var lite för mycket ljus himmel tog jag också en bild underexponerad. (På de flesta bilderna ligger horisonten ovanför mitten av bilden. Man skulle ju inte klippa av bilden med horisonten på mitten. :))

Här hemma har jag hittills bara testat de olika objektiven genom att mäta ljuset mot en vanlig lampa. Det har hittills inte gett några överraskande värden. Jag har dessutom jämfört 28:an med en annan 28:a som jag har och det har gett samma värden. Slutligen har jag också provat att mäta ljuset med objektiven på en annan kamera. Det har gett samma värden som när jag har haft objektiven på ME Supern.

Men jag skall ut nu och leta rätt på ett ställe där jag kan testa alla objektiv under samma ljusförhållanden. Jag skall ta en testrulle också. Om jag provar med olika objektiv, kameror och bländare, så vore det väl f-n om man inte kunde upptäcka någon regelbunden avvikelse.

Det tar väl en vecka innan jag får se resultatet av detta. Upptäcker jag några konstigheter då, så återkommer jag.

Än en gång, jag är mycket tacksam för era svar. Stort tack!
 
Ett ljusbord fungerar rätt bra men det finns en nackdel.

Med korta exponeringstider får du ojämn exponering på grund av att du har ett flimmer i lysrören. Det är ju gas som tänds med en frekvens motsvarande elnätets växlingar.

Man brukar rekommendera att använda exponeringstider kortare än 1/25 sekund (har jag för mig). Kodak rekommenderar 1/8 som kortast för att vara säker på jämn färgåtergivning.

Jag har använt ljusbord för mina filmtester och har sett att flera rutor med samma exponering ger olika svärtning.

Men, bara tiderna hamnar mellan 1 sek och 1/8 kan man vara helt säker.
 
Visst ja, du har rätt om lysrörsflimret. Glödlampsljus är mycket bättre vid korta exponeringstider. Glödlampor är tröga jämfört med lysrör, de hinner inte med i nätspänningens svängningar.
 
Kan det inte vara problem med trög bländare. Detta drabbade en bekant till mig med en äldre Canon, om jag minns rätt blev bilderna överexponerade. Objektivet skickades på rengöring och sedan var allt bra igen.

/Staffan
 
Det ser ut som om Staffan prickade rätt med sin diagnos. Jag trodde jag hade kollat detta, men tydligen inte.
Bländaren på 50mm-objektivet är märkbart trögare än på de andra objektiven. Den drar ihop sig så pass långsamt att den förmodligen inte hinner ihop hela vägen när man använder de små bländarna. Mycket riktigt är det också så att de överexponerade bilderna är tagna med bländare 22 och 16, medan de som blev korrekt exponerade är tagna med bländare 11 och 8...

Problemet med 28mm-objektivet kvarstår dock. Det ser ut att fungera riktigt även efter en lite mer noggrann inspektion.
Jag får ta några testbilder och kolla.

Det jag frågar mig nu är om problemet med 50:an är något som man kan åtgärda själv. Jag dök på verktygslådan direkt jag såg vad som var problemet, men sen så blev jag lite fundersam. Kanske objektiv inte är något man skall försöka sig på att laga själv? Vad säger ni?
 
Så min första teori stämde ändå.

Trögheten beror i regel på olja på lamellerna. Tvätt med t-doja eller kemiskt ren bensin brukar kurera det men naturligtvis måste allt glas ur objektivet först. Och det kan vara rätt knepigt, speciellt om man inte har rätt verktyg för jobbet. Man bör inte vara alltför rädd om det första objektivet man öppnar om man säger som så.

Med det sagt så är normalobjektiv till manuella kameror bland de enklare att ta isär. Men du kan nog bara själv avgöra om du törs.

Jag gjorde rent ett normalobjektiv från olja på lamellerna så sent som igår, en sån där grej jag gått och skjutit upp men blev tvungen att ta tag i så här innan semestern.
 
Aha! Jag kände inte till sambandet mellan tröghet och olja på lamellerna.

Jag skall definitivt göra ett försök att fixa det här. Det är ju inte ofta man är i den lyckliga sitsen att man kan montera isär ett objektiv med gott samvete.

Sanningen att säga så gjorde jag ett halvhjärtat försök redan igår. Jag var aldrig i närheten av att lösa problemet, men på något sätt lyckades jag bygga om bländaren så att bländarinställningen blev steglös. :)
 
Du brukar i regel aldrig behöva röra bländarmekaniken för att få ut linserna. Försök tvärtom att undvika det, det är många smågrejer som kan komma bort.

Det finns väl två huvudprinciper jag har stött på vad gäller isärtagning av enkla objektiv.

Den ena principen är att bara skruva ut alla linsgrupper. Några av dem framifrån och några bakifrån. Ringen där bländartal och sånt sitter innanför filtergängan brukar vara gängad, men saknar ofta något att greppa. Att trycka hårt med något gummiföremål och skruva samtidigt kan hjälpa. Linsgrupperna har ju två små glipor i sina gängade låsringar som man egentligen skall sätta ett specialverktyg i och skriva loss, men sitter de tillräckligt löst kan man få loss dem med en liten mejsel och lite våld.

Den andra typen behöver tas isär i mitten. Då låssar man de pyttesmå skruvarna som håller skärperingen på plats. Ibland sitter de under gummiringen som man håller i.

Hur man identifierar vad som gäller? Säg det, det är nog bara att prova sig fram :)

Håll alla inre linser fria från damm och försök att undvika att putsa dem. De är jäkligt svåra att få rena efter det. Täck över allt med plastfolie eller något så fort delarna är lösa så de inte exponeras för damm i onödan.
 
"Jag gjorde inget speciellt när jag mätte ljuset. Jag bara riktade in kameran på det jag ville fota, mätte, ställde in (manuellt) och knäppte av. I de fall då jag misstänkte att det var lite för mycket ljus himmel tog jag också en bild underexponerad. (På de flesta bilderna ligger horisonten ovanför mitten av bilden. Man skulle ju inte klippa av bilden med horisonten på mitten. :)) "

Man ska inte underexponera om det är mkt ljust i bilden. man ska tvärt om överexponera då kameran luras att själv underexponera.

//David
 
Har plockat isär Pentax 50mm smc-m-objektiv. Kan guida dig en bit på vägen om du vill. Att din bländarinställning nu är steglös beror på att en liten metallkula som normalt är placerad under bländar ringen inte är placerad där nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.