Annons

Felexponerat/fel färg Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140514

Avslutat medlemskap
Jag har haft min Nikon D200 i snart fyra månader. Helt plötsligt, igår, går bilderna svagt i blått. Färgåtergivningen ser skum ut. Har ingen aning om vad det beror på. På samma minneskort ligger ett "låst foto" (taget veckan innan ) med helt OK färg/exponering.
Inställningarna ser OK ut, på kameran. Men jag är ju inte tvärsäker, har inte haft tid att gå igenom alla finesser än, tycker dock att det verkar långsökt att det skulle handla om en inställningssak.

Alla foton ser likadana ut, de tagna igår, och sen idag igen. Fotot jag länkar till är taget mitt på dagen.

Irriterande var det, igår, eftersom jag hade ett fotojobb, som nu gick i stöpet. Sen är jag såklart orolig ändå, bör kanske kontakta Nikon, men vill gärna kolla med er härinne först. Är det någon som känner igen det här problemet ?

Vänligen Eva

sven-354-598.jpg
 
Enligt exif så har du exponerat med vitbalansen inställd på glödlampsljus. Ändra tillbaks till Autovitbalans och testa igen.
 
Du menar väl inte att du fotar i Jpg när du gör fotojobb ?

För bästa kvalitet och säkerhet bör du fota i Rawformat, den där bilden hade du kunnat fixa till med ett musklick i Rawhanteraren.

kent.
 
Zoso skrev:
Du menar väl inte att du fotar i Jpg när du gör fotojobb ?

För bästa kvalitet och säkerhet bör du fota i Rawformat, den där bilden hade du kunnat fixa till med ett musklick i Rawhanteraren.

kent.

Kent! Vilken RAW hanterare menar du? Jag behöver en :)
 
Capture One LE är hyggligt billigt och bra. Tycker det är helt okej. Vet inte vad det kostar men under 1000-lappen iaf.

Mvh
Maverick
 
Nikon Capture NX är förmodligen den bästa RAW-konverteraren för NEF-filer. Klarar även att bildbehandla TIFF- och JPEG-.
 
Är det bråttom och du behöver någon rawhanterare på en gång så brukar det väl finnas provversioner att ladda ner? Nikon´s nya program ska ju vara bra, kommer inte ihåg vad det heter men det finns det garanterat folk här som vet. Själv jobbar jag med mina Raw-filer direkt i Photoshop CS2, vet inte om det finns som provversion.

Så inte är fotojobbet förstört inte, även om du fotat i JPG så borde det väl gå att ordna.
 
Jag har prövat NX och är inte så imponerad. Det finns en del smarta idéer men implementationen är för dålig så det blir dåliga prestanda. Jag föredrar Capture One LE framför NX. Fast på skolan kör vi med Camera Raw som finns i Photoshop.

/Maverick
 
Jag har laddat ner trial-versionen av Capture One Pro, och det är enormt trevligt. Dock är det alldeles för dyrt för att köpa, men det är ju PS (med Camera Raw också).
NX orkade jag inte med, då det var alldeles för ointuitivt och långsamt. Dock verkar det ge mycket bra resultat om man orkar.
 
Jag har provat dom flesta Rawhanterare och Capture NX är enligt mig helt överlägsen på Nikons nef-filer.

Det är också den enda Rawhanterare förutom den äldre Capture som tar hänsyn till hur du har din kamera inställd, dvs den visar upp nef-filen som en jpg-fil skulle sett ut direkt från kameran, är den bra från början är det bara spara den till jpg direkt, och det är ju dom flesta bilder direkt från kameran, därför blir det mindre jobb med Nikons programvara, med andra konverterare måste man ju ändra nästan alla bilder, nu behöver man bara ändra dom som är felaktiga.

Sen är brushanteraren helt överlägsen allt annat jag provat, för att inte tala om färgkontroll punkterna och den väldigt smarta svart och vitpunkt sättningen.

Programmet tar en tid att bli vän med, men när man väl blir det så förstår man inte hur man klarat sig utan det tidigare.

Capture NX är enligt mig den bästa produkt Nikon släppt på flera år, alla kameror inräknade, det är en mindre revolution.

/kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.