Annons

Felaktiga brännviddsangivelser

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Juhlin

Aktiv medlem
Är det inte jäkligt klent?

Läste i FOTO om olika objektiv och bl.a Tokina 12-24. Det jag tycker är jäkligt klent och hade blivit riktigt sur över om jag hade handlat ett sådant objektiv är att det inte är ett 12-24 utan ett 13-23 som fått ett mera lättsålt namn.

Detta är ju heller inte helt ovanligt vilket inte är nåt vidare försvar.

Fy skäms säger jag, oavsett hur bra det än presterar, falsk marknadsföring.

Samma sak gäller minneskort, har en Sandisk 512 som är ett 490 (kanske inte minns exakt rätt på megabyten) och ett 1GB på 960MB ung.

Klent!
 
Re: Är det inte jäkligt klent?

A.Juhlin skrev:
Läste i FOTO om olika objektiv och bl.a Tokina 12-24. Det jag tycker är jäkligt klent och hade blivit riktigt sur över om jag hade handlat ett sådant objektiv är att det inte är ett 12-24 utan ett 13-23 som fått ett mera lättsålt namn.

Detta är ju heller inte helt ovanligt vilket inte är nåt vidare försvar.

Fy skäms säger jag, oavsett hur bra det än presterar, falsk marknadsföring.

Samma sak gäller minneskort, har en Sandisk 512 som är ett 490 (kanske inte minns exakt rätt på megabyten) och ett 1GB på 960MB ung.

Klent!

När det gäller minneskorten så tar filsystemet upp en del av utrymmet. Därför får man inte hela den kapaciteten som står på kortet.
Samma sak med hårddiskar. Min nya 250GB disk är bara på 233GB som går att använda.
 
Nu när du säger det så minns jag att jag hört det förr när jag gnällt nån gång tidigare.

Bra men kort var det ja...
 
Njae. Det är inte bara filsystemet det handlar om. Dator räknar i korrekta bytes och kilobytes där varje kilobyte är 1024 byte och varje megabyte är 1024 kilobyte. Ofta använder dock disktillverkarna 1000 för kilo och mega istället för 1024 vilket ger en del "avrundningsfel".

Det är också ett av upphoven till den hemska SI-standardiseringen med mebibyte och kibibyte som typ ingen använder då det inte är förankrat i industrin från början.
 
Ja det hade jag glömt helt, det var mer diskutioner kring det när en HDD låg på 400MB än nu när diskar ligger mellan 100-400GB.
 
Re: Är det inte jäkligt klent?

A.Juhlin skrev:
Fy skäms säger jag, oavsett hur bra det än presterar, falsk marknadsföring.

Oavsett hur bra man designar en sak kommer det alltid att finnas toleranser inom tillverkningen. Jag är inte tillräckligt insatt i tillverkning av optik för att veta om det faller inom rimligheten med dylika toleranser, men det är, som jag ser det, mycket möjligt att det finns avvikelser som är olika stora beroende på individ.
Och, som du säger, så är det inte särskilt ovanligt heller för den delen. Det är faktiskt tom så att det är mer regel än undantag, verkar det. Tom fasta objetiv avviker ofta med nån mm hit eller tid. Photodo har tex mätt upp Tamron SP90/2.8 Macro till 88mm. Canons 50/1 till 52mm, Nikons 35/2 till 36mm, osv osv.
 
Många objektiv har inte den exakta brännvidden som uppges men får bli kallade ett jämt tal. 50/f1,8 är oftast en 48 eller liknande. Zoom 80-200 är isjälva verket 78-196 o.s.v. Man kan ju inte sälja ett ebjektiv som är 78-196 eller hur.
Jag orkar inte bry mig om sådana petitesser. Om man mäter en 75 watts glödlampa så är den inte heller på exakt 75 watt.
 
Damocles skrev:
Njae. Det är inte bara filsystemet det handlar om. Dator räknar i korrekta bytes och kilobytes där varje kilobyte är 1024 byte och varje megabyte är 1024 kilobyte. Ofta använder dock disktillverkarna 1000 för kilo och mega istället för 1024 vilket ger en del "avrundningsfel".

Tycker du att en kilometer ska vara 1024 meter också? Eller ett kilogram 1024 gram? Det är disktillverkarna som gör helt rätt, att datorer i övrigt kidnappat prefixen till att betyda något helt annat beror huvudsakligen på att dividera med 1024 istället för 1000 var mycket enklare i datorernas barndom och att programmerare är lata.
 
Grunden till allt detta är att en BYTE består av åtta BITAR. Det är alltså inte möjligt att använda det decimala talsystemet, utan man använder istället det oktala som har åtta som bas. Men varför bry sig om någon enstaka millimeter och om enstaka megabyte? Det är ändå inget man märker.
 
Måttenheter skall naturligtvis och är oxå exakta. Därvid lag kan man inte jämföra detta med andra saker som har ett mätvärde som inte är en mätnorm. Mig veterligen är inte ett enda objektiv en mätnorm utan bara ett utslag ett värde man satt som ligger nära. Gör konsstycket att mäta upp alla varor man kan köpa och ....Javisst inga stämmer exakt. Mätinsrument kalibreras varje år för att företagen skall kunna visa upp för olika myndigheter att de mäter rätt på sina produkter. Att produkterna inte mäter exakt beror på olika faktorer i produktionen som oftast ligger inom de tolleranser de anget i sina tillverkningsunderlag. Man kan säkert fylla hela sitt liv med att hitta felaktiga uppgifter att reta sig på. Ett bra sätt att undvika det är att gå ut och fotografera i stället.
 
henab skrev:
Tycker du att en kilometer ska vara 1024 meter också? Eller ett kilogram 1024 gram? Det är disktillverkarna som gör helt rätt, att datorer i övrigt kidnappat prefixen till att betyda något helt annat beror huvudsakligen på att dividera med 1024 istället för 1000 var mycket enklare i datorernas barndom och att programmerare är lata.


Datorer har använt och kommer använda det binära talsystemet som har talbasen 2 i stället för 10.
Det passar datorers konstruktionen bättre.

Felet är att vi datoranvändare använder uttrycken Kilo och Mega pga att vi som människor har problem att säga alla siffrorna.
Vi kan kalla det en slags förkortning i vårt språk.

/Erik
 
Min motorcykel ska vara på 1100cc. Nu ser jag i instruktionsboken att den bara är på 1096cc, klart man blir irriterad...
 
A.Juhlin skrev:
Ja det hade jag glömt helt, det var mer diskutioner kring det när en HDD låg på 400MB än nu när diskar ligger mellan 100-400GB.

hehe - jag har då 4 st 500gb sata diskar i min maskin (och avrundat med data bytes blire 4 * 465GB eller 4 * 500 105 216 000 byte)
 
Det borde vara märkbar skillnad på 12 och 13mm. Konstigt att Tokina tar det så oseriöst. Det är ju inte tal om ett 200 som visar sig vara 197mm precis.
 
Visst har det binära talsystemet basen två. Men 1 i det oktala talsystemet är åtta. Åtta bitar blir en byte. Det är därför det blir knas när man jämför rakt av mot vårat vanliga decimala talsystem. Men när man gör snabba överslag duger det bra att dividera/multiplicera med tio.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.