Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felaktig byline på nätet men korrekt i tidnigen

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej alla.
Jag fick 4 bilder publicerade i Dagens Nyheter den 25/9 vilket var väldigt roligt. Däremot var det mindre roligt att upptäcka att DN använt bilden på internet (antar att de har rätt till det utan att betala extra) men med FEL byline!
Är det som jag tror 100% påslag på priset som gäller då?

Länk till sidan:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=298&a=466137&previousRenderType=3

Sen undrar jag lite hur det är med byline-regler i stort; jag fick nämligen bara min byline vid en av de fyra bilderna, vid de tre övriga stod det ingenting -får det vara så eller ska jag se det som brott mot kontraktet?

Nej, de har igentligen inte rätt till publicering på nätet. Samtidigt är det ju tidningen de publicerar på nätet, så det är en väldigt svår gränsdragning.

Byline skall anges på alla bilder.. slarvigt av DN..och ja, jag har för mig att det är 100% på utebliven/felaktig byline.

Med andra ord kan jag kräva påslag på de tre bilder som inte fick någon byline i tidningen PLUS den som fick felaktig byline på nätet?
Tror ni att jag kan kräva ersättning för själva publiceringen på nätet?
Jag har för mig att DN har någon finstilt mening på sidan 2 om att "den som får material publicerat i tidningen ger tidningen rätt att publicera det i alla former" -antar att det betyder att de kan ha bilden på nätet också...

Eventuella formuleringar i tidningen kan väl knappast räknas som ett avtal mellan dig och DN.

BLFs riktprislista är en bra indikering. Den bygger på avtal med Tidningsutgivarna och reglerar det mesta.
Har du inte avtalat annat betraktas ofta just den prislistan som generell praxis.

Internetpubliceringar kostar extra om man inte avtalat annat. Utebliven byline skall enligt min mening alltid debiteras extra (om man inte råkar ha bra kontakt med bildredaktören och får plåster på såren på annat sätt).

Samma villkor ska naturligtvis dessutom gälla oavsett om fotografen är yrkesverksam eller amatör.

Dock - innan du rusar iväg och kräver något - prata med bildredaktören. Det lönar sig ofta att försöka nå en diplomatisk lösning först. Löften om fler jobb och lite extra debitering på ett kommande uppdrag kanske kan vara lite plåster?

Efter att ha pratat med bildredaktören via mail (samt lugnat ner mig lite...) så har jag kommit fram till att skälig ersättning för den felaktiga bylinen är nog i det här fallet. Man vill ju inte göra sig totalt omöjlig för framtida uppdrag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar