Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den cyniska jakten på bilden (DN i dag om paparazzi)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är säkert många som växer upp i miljöer där de förväntas ta över etc. men tronföljden är bortom all sans anser jag.
Snacka om paparazzivillebråd

Mycket om paparatzi cirkulerar runt pengar och inte runt bilderna, där med vill jag jämföra dessa fotografer med det som kallas för Hötorgs-konst. Mer än 90 % av alla bilder en paparatzi tar är är mycket dåliga bilder och det ända värde som de egentligen har är skvallervärdet, och inte så mycket annat.

Men en vanlig fotograf är mer som en konstnär, dvs att man inte gör det för pengarnas skull utan för att man vill skapa bilder. Nu är de vanligaste fotograferna egentligen de som dokumenterar och får vanlig lön från en arbetsgivare som typ en tidning, men i denna diskution kallar jag dem för anställda/arbetare och inte för fotografer, inte för att vara elak utan för att detta är den största gruppen av betalda fotografer.

Själv vill jag lägga skulden på skvallertidningarna och inte på fotograferna, för det är professionellt skvaller (och skitsriverier) som är den bidragande orsaken till att paparatzis finns.

Vem är mest cynisk?

Man får ju inte glömma bort att en hel del, kanske de flesta sk kändisar lever i ngn slags pervers symbios med skvallerpressen. En del rent av bygger sitt "varumärke" mha pressen, är man "känd" säljer man kanske mer skivor, böcker etc. De flesta böcker t.ex. tycks ju numera publiceras enbart med författarens kändisskap som grund. Att sedan komma och gnälla när man har en papparazzi utanför porten duger inte, ger man dem lillfingret slukar de hela armen.

För man behöver faktiskt inte stå och smila upp sig för fotograferna på den där premiären eller pussa pojk/flickvännen på Bindefeldts kalas. Det är ingen som tvingar dig att bjuda in Hänt i veckan på ett hemma-hos reportage eller för den delen spela in dina samlag på video och sedan läcka dem till media.

Det är säkert synd om en del men Paris Hilton t.ex., som det ju skrivs en del om, hade nog kunnat leva en stillsamt miljardärsliv om hon velat.

kenny_lex skrev:
Själv vill jag lägga skulden på skvallertidningarna och inte på fotograferna, för det är professionellt skvaller (och skitsriverier) som är den bidragande orsaken till att paparatzis finns.
Det är fortfarande Svensson som köper de eländiga tidningarna som har skulden. Jävla apor. Tänk om folk kunde lägga ner den energin på vettigare saker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar