Estethia skrev:
paris hilton (som förövrigt är väldigt, väldigt ung) har ju gjort rätt mycket annat än bara synts på fester, i hemmagjorda p-rullar och bakom galler. men av nån anledning så verkar det som det är det enda folk känner till. gissningsvis för att dom bara läser de här skvallertidningarna som de påstår att de absolut aldrig läser, för där står det ju inte så mycket mer än om just sådana eskapader samt vilken kändis som gjort det vilken annan kändis. ju "smaskigare" desto större rubriker.
...
finns säkert hundratals skojigare och bättre exempel. men även fast vi säger att vi inte läser dom där tidningarna, så är det som skrivs däri det enda vi känner till om kändisarna. och så ser vi ner på dom för att dom är "kända bara för att dom är kända"... hur går det ihop?
varför tar man inte reda på om det finns mer substans i huvudet på kändisarna innan man pratar ner dom och utgår ifrån att dom har kola i skallen?
.
för övrigt är det lite ledsamt att se vilken trist inställning vissa kan ha till människor de inte känner det allra minsta.
det verkar vara väldigt svårt att vara glad för någon annans skull och samtidigt väldigt lätt att gnälla.
Eftersom jag är "pappa" till uttrycket
- känd för att hon är känd - så får jag väl svara för det.
Paris Hilton är känd för att paparazzifotografer (det var det tråden började med eller?) och skvallerjournalister vet att det går att tjäna pengar på henne. Inte har hon väl just hon gjort särskilt mycket.
Så hon är nog känd för att hon är känd numera
Det gäller lilla Britney också. Det var väl ett tag sedan hon gjorde nåt men det går att tjäna pengar på henne ändå.
Det funkar även med att gifta sig med nån som sparkar boll.
I slutändan gör naturligtvis läsaren ett val, man måste inte läsa allt skit som skrivs.
Som så kallad journalist måste man inte heller skriva om eller fotografera de "kändisar" vi talar om men det går ju uppenbarligen att tjäna pengar på det. Och pengar är ju bra att ha.
Jag håller med dig Christel, det är ledsamt hur lätt vissa av oss dömmer andra. Jag är säkert också skyldig till det.
Egentligen är det uppenbart att det inte är hela sanninen vi serveras.
Det gäller även det som inte är kändisjournalistik i t. ex Aftonbladet eller Expressen. Jag gissar att det inte bara är jag som ofta tänker: "Det här kan inte stämma eller vara hela sanningen."
Så därför borde det kritiska tänkandet vara påkopplat även när vi ser kändisreportagen.