Annons

Fel utrustning på rätt ställe...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kassnert

Aktiv medlem
Hej,

Jag har fått ackreditering på vissa idrottsarrangemang som frilans för att göra en framtida bok. Jag kommer att fota en hel del men har bara en Canon 550d med 3st olika objektiv + blixt. Blir jag utskrattad när jag står där bland andra fotografer med sina proffsutrustningar?

Är detta möjligt med min kamera eller måste man ha en fullformatskamera?

Det eventuella skrattet är väl bara positivt (om du glädjer någon ;) ) men om det är inomhussport kan det nog behövas en kamera med riktigt bra ISO-egenskaper och ljusstarka objektiv med snabb AF för att få skarpa bilder.

Canon 550D är inte alls "bara". Det viktigaste är nog att vara som smidig och följsam som möjligt och att se och lära av de mer erfarna. Har du ett tydligt mål med vad du gör så låt inget stoppa dig. Av det du skrivit så tror jag det enda du behöver se upp med är blixten! Jag är inte själv någon idrottsfotograf, men den ska du nog kolla om du kan/får/bör använda. Lycka till med boken!!

Alltså, försök inte sätta hjärnspöken på dig själv. Det är väl inte bilderna som räknas och inte vad andra tycker om din utrustning?
Om du är rädd för att folk kommer skratta åt dig, kommer kanske känslan finnas där oavsett om de verkligen gör det eller inte.
Om du däremot bara koncentrerar dig på att ta bra bilder, så tror jag också det kommer bli bra bilder. Åtminstone bättre bilder än om du känner dig underlägsen och kanske inte "vågar" plåta obehindrat.

550D har samma sensor och processor som 7D.
7D används av många sportfotografer, som gör fantastiska hockey- och andra bilder.
550D klarar inte lika snabba bildserier, och har lite mindre avancerad autofokus. Men i övrigt har du alla förutsättningar för bilder i A3-format. Hur stora bilder ska det vara i boken?

Petter ...

Yrkesfotografer kollar aldrig andras kamerautrustning, det är vi amatörer som kollar på proffsens utrustning och avundas. Men som vanligt är det resultatet som räknas.
Du kommer garanterat inte att bli utskrattat för din kamera i alla fall.

Tack för alla fina pepp-ord. Det här ska bli bra förhoppningsvis.

Jag tänker mig en bok i A4-format max. Och det kommer inte bara att vara bilder utan en hel del text i den med och alla bilder kommer inte att vara helsida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar