Annons

Fel storlek på papper

Produkter
(logga in för att koppla)

Walkerboh

Aktiv medlem
När man ska passa in ett negg på ett 18/24 papper så inser man att någon har varigt ute och cyklat rejält proportionerna stämmer inte för fem öre är det jag som använder fel storlek (ja uppenbarligen) och isåfall vilken ska man välja för att få med hela neget.

använd vilken storlek som helst som är en skalning av 24x36 mm om du vill ha plats för hela neget. as simple as that :)

Det är värre för oss som framkallar liksidiga kvadrater, 6x6 neg, jag har ett paket 9x9 från slutet på 60-talet, som kuriosa, men sedan dess har jag inte sätt något (jag var inte född då)

Lösning heter skärmaskin eller skärsax ;)

Eller en fin liten ram på pappret, så slipper du ju använda en passpartou i ramen :D ...

Nä men du har väl inte så mycket val

9x13
10x15
13x18
18x24
20x25
24x30
30x40
40x50
50x60

åsså 105x1000......men då får du nog vinkla apparaten mot väggen i ett stooooort rum.. :D ;)

Jag såg en kul vinkling på problemet på något annat ställe på nätet. Det började med någon som gnällde

"Fan, hur gör ni som kör kvadratiskt med fotopappret, jag har letat överallt och hittar inget papper. Det känns som sånt slöseri att klippa bort en fjärdedel av papperet."

Responsen var:

"Hur gör de som kör rektangulärt för att få tag i testremsor?"

Tycker inte att det var ett så dumt svar faktiskt.

Halvera pappret vet ja'

Ett småbildnegativ har propotionerna 3:2. Det finns ju inga vanliga pappersformat som har dessa proportioner. Det man ska göra är att dela papprena på mitten.

Ex:
30x40 -> 20x30 cm. perfekt!
24x30 -> 15x24 cm, lite för avlångt.
18x24 -> 12x18 cm, perfekt!

Jag har för mig att pappersstorleksstandarden är uppkommen efter filmbladens storlek då man förr nästan enbart kontaktkopierade. Det är både konstigt och dumt att inte papperstillverkarna kan anpassa sig efter de idag populäraste filmformaten för förstoring.

/Erik

Konstigt

Visst är det konstigt att det inte har skett någon anpassning till 2:3 (småbilds)
Det är kanske dags för en bokott :D
Det var väl lite det jag undrade över samt om det fanns något färdigt format. Det är ibland för pyssligt att alltid behöva klippatill själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar