Annons

Fel påEOS D30

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad kan ha hänt med min kamera.Plåtade idag och när jag förhandsgranskade såg man bara 3/4 av bilden.Detta var med blixt och det ser ut som ett drapperi från sidan.provade sedan utan blixt och bilden blen nästa svart förutom 1/4 av den som syndes.?? har den brakat ihop.Har funkat felfritt ett år och det kom plötsligt.

Uffe

Du har med till visshet gränsande sannolikhet använt blixt på en slutartid snabbare än 1/200 sekund.

1/200 är den snabbaste synktiden på D30. På snabbare tider än så är inte hela slutaren öppen på en gång. Exponeringen sker då genom en slits som blir smalare vid snabbare tider.

Fast nu läste jag att du provat utan blixt också :) Då är det nog fel på slutaren.

Hur många exponeringar?

Låter onekligen som om slutaren har tagit time-out.

Red. Mmm Som Jim säger.. Men då får jag inte ihop det med den där fjärdedelen..

Mer info om trasig kamera

Har provat med olika tider samt i helautomatläge och med både inter och extern blixt.Slutaren verkar ticka på som vanligt..bifogar med sista bilden.

Bilagor

• trasig-eos.jpg
    trasig-eos.jpg
    10.4 KB · Visningar: 150
Japp.. med stor sannolikhet slutarmeckel... Ser ut som ridån inte riktigt hinner med.. Vet du hur många rörelser slutaren har gjort?

Mellan 2-3000:- för en ny slutare.. Gissningsvis säger ditt Canon servicecenter det..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar