Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på tamronobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zlayphir

Medlem
Hej vänner!

Jag har de senaste veckorna börjat få problem med mitt Tamronojbektiv, ett 70-200 f/2.8.

När jag är på antingen minsta eller största zoom (70 eller 200) så får jag F-- i displayen på min Nikon D80 och autofokusen vägrar reagera.

Det slutar med att jag får starta om kameran så löser det sig i kanske 5-7 minuter och sedan är det samma visa igen.

Dock är det inte alltid som F-- visas, utan ibland är autofokusen stendöd och då räcker det att slå av AF och sedan slå på den igen så kommer den igång... en stund.

Jag har googlat men tyvärr är det lite knapphändig information, men det jag hittat är att själva bajonetten på tamronobjektivet helt enkelt glappar.
Efter att ha läst den informationen så kände jag lite extra på hur objektivet satt i huset, och där finns ett glapp. Inte stort, skulle gissa på någon tiondels millimeter kanske, det är alltså preciiis så att man känner hur det "släpper" när man vrider på det lite försiktigt.

Jag har provat samma med mitt 15-55 kitobjektiv och där finns inte detta glappet och aldrig heller får jag F-- när jag kör det.

Så till min egentliga fråga... har någon av er upplevt samma problem med något objektiv, främst då Tamron?
Jag har garanti kvar, samt att det är drulleförsäkrat så på den fronten är det inga problem, tänkte höra mig för lite extra innan jag kontaktar cyberphoto.
 
Hej

Jag har också ett Tamron 70-200 /2.8. Jag hade liknande problem fast mot en D70s och en D300. Efter en massa fixande och trixande kom jag på att mina problem låg i kontakterna mellan hus och objektiv. Jag rengjorde dessa och sedan fungerade det som det skulle. Denna rengöring måsta jag göra regelbundet då kontakterna på objektivet blir typ feta. Nu vet jag inte om detta löser dina problem men det värt ett försök. Ang glappet du nämner så har jag detta också, detta är inte specifikt Tamron, jag lånar nu ett Nikon 70-200 2,8 AFS VR och detta tycker jag glappar mer. Jag har även glapp i mina andra objektiv men då man får ett större moment med större objektiv märker man det lättare på dessa.

// Anders
 
Glömde skriva att jag har provat rengöra kontakterna, både på objektivet och i huset med t-röd men problemet kvarstår ändå.

Har känt efter extra noga nu, och det är bara på mitt Tamron som jag känner detta lilla glapp.

Men tack så mycket för svaren ändå. :)
 
Mitt Tamron 70-200/2.8 sitter helt stumt "mot kameran" (svårt att förklara) men går att vrida lite, lite, lite grann. Har dock inte haft några AF-problem (räknar dock tiden jag haft det i veckor snarare än månader).

Men även om objektivet glappar litegrann borde det ju ha kontakt tycker man ju, så det låter ju snarare som beläggning eller nåt annat fel?
 
Jag har samma problem och får ofta "F--" i displayen med min Nikon D90 och ett Tamron 28-75 2.8 XR Di.

Jag upplever dock inget glapp mellan kameran och objektivet.

Berätta gärna om du får veta något mer om problemet, och hur Cyberphoto/Tamron/Nikon hanterar det, om du väljer att kontakta dem.
 
Tog av objektivet från kamerahuset och tittade riktigt riktigt noga, och då ser jag att en bit svart plast (!) som sitter i vinkel med kontakterna i huset lagt sig över elkontakterna. Detta såg jag inte senast och det var knappt så jag såg det nu heller.

Jag fick gå till sambons sminkkskåp och rota fram hennes pincett. Efter några minuter fick jag tag på plastbiten och ryckte loss den.

Så jag ska göra lite grundliga tester idag så får vi se om det kunde varit så enkelt...
 
Berätta gärna om du får veta något mer om problemet, och hur Cyberphoto/Tamron/Nikon hanterar det, om du väljer att kontakta dem.

Ursäkta att jag drar igång en gammal tråd igen, men jag tänkte bara dela med mig av informationen.

Fick tillbaka objektivet idag efter att ha felanmält det på cyberphotos hemsida. De skickade hem allt till mig som behövdes för att skicka ett paket kostnadsfritt till Kameraservice Kungsör, allt jag behövde få tag på var en kartong och emballage.

Anyway, felet var ett garantiärende och berodde på att kontakterna i/på fattningen på objektivet inte riktigt stod rätt till, så de justerades och hittills har det fungerat hela tiden.

Bra och snabb service, både från Cyberphoto och Kameraservice Kungsör. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.