Annons

Fel på synkkabeln eller kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bullan

Medlem
Då jag fotar med studioblixtarna har jag tidigare använt en billigare modell av radiosändare och det har funkar jättebra till min Canon 40d.
Men nu tog batterierna slut och jag tog kabeln istället... den som följde med studiokittet...Linkstar MT 120. (3st x 120w).
Men det funkar inte alls bra!!!

De avfyrar kanske var 10:e gång.
Så nu vet jat inte om det är sladden det beror på eller om det är synkuttaget i kameran.

Vad tror ni är problemet?

Det är ganska ok att köra med sladd om man är i mindre utrymmen... men inte om det ska funka så här dåligt :(
Jag har inte provat med sladd något tidigare och nu är kamera drygt 1år gammal.
 
Det är säkert bara glapp i kontakten, jag har haft problem med pc-kontakter till min 40d men jag löste det med en liten tejpbit som höll kontakten på plats. Fungerade 100% med tejp.
 
jag har vart i kontakt med cyberphoto om min synkkabel som jag köpt därifrån, dom sa att det kan va lite skiftande kvalitet på kablar och kontakter (jag har en hama) dom tipsade mig om att böja till kontakten på kabeln lite med en tång. Jag löste det med tejpbit istället. Normalt så använder jag radiosändare för att trigga blixtarna så jag tyckte tejpen räckte som engångslösning på problemet.
 
Oki :)
Tackar för svaren!

Skönt att det inte verkar vara kameran det är fel på då... eller blixtarna för den delen ;)

Blir till att köpa nytt specialbatteri till radiosändaren, så är man "på banan" igen så att säja :)
 
Även jag brukar få fästa synkkabeln på kameran med tejp, när batteriet till skyporten är slut. Jag brukar använda maskeringstejp, eftersom den inte lämnar några limrester om man tar bort den hyffsat snart (inom ett par dagar). PC-kontakten i sig är en puckad konstruktion som knappt går att bygga stark och som det lätt blir glapp i.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.