Annons

Fel på slutaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isakisak

Aktiv medlem
Har en Nikon D700 som nu verkar ha problem med slutare eller likande?
Bifogar en bild för att visa problemet:
Alla bilder får en svart kant, är det slutaren som ej är synkad eller spegeln? Samma sak på alla slutartider, dock skarpare kant vid långa tider.
Någon som känner igen problemet? Ser inget konstigt när jag tittar in i kameran. Tror inte slutaren gått så jättemånga exponeringar.
 

Bilagor

  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    94 KB · Visningar: 114
Det är slutaren som inte hinner undan.
Vid slutartider kortare än 160-200/s kan blixten vara snabbare än slutaren och ge dessa effekter.
Har ingen blixt använts så verkar det vara fel på slutaren
 
Det är slutaren som inte hinner undan.
Vid slutartider kortare än 160-200/s kan blixten vara snabbare än slutaren och ge dessa effekter.
Har ingen blixt använts så verkar det vara fel på slutaren

Om det är slutartiden som är kortare än synktiden så borde den svarta randen vara i nederkant av bilden, inte i överkanten. Jag skulle gissa på att det är spegeln som har hängt upp sig.
 
Om det är slutartiden som är kortare än synktiden så borde den svarta randen vara i nederkant av bilden, inte i överkanten. Jag skulle gissa på att det är spegeln som har hängt upp sig.

Slutaren i D700 rör sig från sida till sida så det skulle se ut precis som på bilden
 
Slutaren i D700 rör sig från sida till sida så det skulle se ut precis som på bilden

Om den rör sig från sida till sida så är det inte slutaren, för på bilden är felet uppe. synktidsfel är det inte heller, för det der inte ut som blixtbilder. Då är ju nästa kandidat att inte spegeln rör sig rätt. men det borde gå att se om man kör kamerran utan objektiv.
Sen tänkte jag att att den skarpare kanten som syns vid längre tider kanske beror på att bländaren är mindre vid dom tillfällena, det kanske påverkar?
 
Slutaren i D700 rör sig från sida till sida så det skulle se ut precis som på bilden

Det stämmer men bara i det första fallet eftersom kameran var vriden 90 grader. Slutaren går från långsida till långsida. Passa på att titta nästa gång du öppnar kameran.

Det är knappast något med blixtsynken, bakgrunden borde inte vara svart då.

Jag gissar slutaren.

Kan det vara spegelstuds? Nja. Tycker att om det vore spegeln skulle det vara i UNDRE delen av bilden så jag tror slutaren. (spegeln fälls upp och bilden projiceras uppochned så spegeln bör störa underdelen av bilden)

Det är bara att prova mirror-up så vet vi.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.