ANNONS
Annons

Fel på Nikon D80, hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

beewllah

Ny medlem
Hej alla! Jag har en Nikon D80 och nu har det blivit något fel med den... Ibland när jag ska knäppa kort (oavsett inställning) så försvinner inställningarna på den lilla rutan och istället blinkar det enbart "F- -" och inget funkar. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men den kan inte fokuesera eller trycka av. Jag har försökt hitta om jag råkat ändrat någon inställning men jag hittar ingenting och vet inte vad felet är.
Jag är inte direkt jättevan med kameror och inställningar, jag fotar bara för att det är roligt och jag provar mig fram. Finns det någon som kan hjälpa mig!

Hej alla! Jag har en Nikon D80 och nu har det blivit något fel med den... Ibland när jag ska knäppa kort (oavsett inställning) så försvinner inställningarna på den lilla rutan och istället blinkar det enbart "F- -" och inget funkar. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men den kan inte fokuesera eller trycka av. Jag har försökt hitta om jag råkat ändrat någon inställning men jag hittar ingenting och vet inte vad felet är.
Jag är inte direkt jättevan med kameror och inställningar, jag fotar bara för att det är roligt och jag provar mig fram. Finns det någon som kan hjälpa mig!

Testat att googla?
http://bit.ly/TJlEna

Lite info från Nikon:

"The FEE error indicates that the camera cannot control the full range of the lens aperture. If your lens has a mechanical aperture ring, rotate the aperture to its smallest opening, or highest f-number - normally marked in orange. Select this aperture and lock it using the aperture locking switch to prevent this message from appearing again."

http://support.nikonusa.com/app/ans...rror-message-displayed-on-an-slr-camera-mean?

Och från Photo.net där en D80-användare frågar samma sak:
"Which lens are you using? How long have you your lens/camera? Has this lens worked before?
It could be manual dial close to the body that was moved by accident, there is a little plastic locking switch, moving it all the way should let you change it's position and that should fix the F issue.
If your lens is a "G" type then you might not have this dial with numbers from like 4 to 22 on the scale, and then it could be the contact, so remove your lens, clean the round metal part on the camera and on the lens (while the camera is off, always turn off camera when removing lens) then re-attach and turn-on camera.
You should clean the dirt around the round opening on the lens and body once in a while, especially if you see black deposits of dust."
http://photo.net/nikon-camera-forum/00SALY

Om du skulle dryga dig hade det ju varit bra om du svarat på frågan. FEE och F-- betyder nämligen inte samma sak. Läs nedre delen av texten hos Nikon istället.

"F--" betyder såvitt jag förstår att kameran och objektivet inte har (korrekt) elektrisk kontakt. Det kan bero på att objektivet glappar eller kontakterna är smutsiga. Om objektivet blir utsatt för milt våld kan det börja glappa.

Prova att rucka litet på objektivet, att byta objektiv och att rengöra kontakterna för att isolera orsaken.

Per.

"F--" betyder såvitt jag förstår att kameran och objektivet inte har (korrekt) elektrisk kontakt. Det kan bero på att objektivet glappar eller kontakterna är smutsiga. Om objektivet blir utsatt för milt våld kan det börja glappa.

Prova att rucka litet på objektivet, att byta objektiv och att rengöra kontakterna för att isolera orsaken.

Per.

Tack! Det ska jag prova nästa gång det händer! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar