Advertisement

Annons

fel på katalogen i Lightroom2

Produkter
(logga in för att koppla)

jona.elfdahl

Ny medlem
Min hårdisk stängdes av vid strömavbrott. då uppstod ett fel i min katalog med flera års arbete. den går inte att öppna eller laga. jag har ingen backupp…..Hårdisken blev det inte något fel på mer än i filen för katalogen.
Kan man skicka filen (katalogen) till någon som kan laga den?
Finns det något sätt att laga katalogen själv? det går inte när Lightroom försöker när jag startar den.

Öppna backupfilen. Eller du har ingen? Om jag inte har helt fel för mig så påminner LR om det med jämna mellanrum som standard.

/Stefan

Fy vad tråkigt!
Jag skulle aldrig våga chansa att vara utan backup. Det är alla kvällar och nätters arbete som ligger där. Nästan ovärdeligt räknat i pengar...
Jag har tyvärr inget tips om hur man lagar filen om det inte finns någon sparad version av katalogen.
Någon med rätt programvara och kunskap kan förmodligen gå in i filen och editera så den blir körbar, men det är väl risk att data förlorats.

Förr kunde man gå in och fixa i filer med wordpad som editor, men gissningsvis krävs det andra grejor för detta.

Om du _försökt_ reparera katalogen och gjort det utan att tagit en kopia på katalogen INNAN du ber LR att reparera katalogen så är du nog (dessvärre) kanska så körd.

Reparationsfunktionen i LR är lite som att utföra hjärnkirurgi med vinkelslip, alltså gör man ALLTID en kopia på den trasiga katalogen INNAN man kör en "reparation".

Databasen är en SQLite3-databas (Nåja 3.2 då om vi skall vara exakta) och jag har grävt runt en hel del i den under en period då jag sysslade med att koda lite på ett par plugins för LR.

Kan man rädda data ur den? Ja, troligen, hur mycket är dock en intressant fråga.
Kommer det att bli billigt? Nej. Det är gissningsvis mååååånga timmars arbete.

Skulle jag kunna tänka mig att kika på katalogen? Jadå, men min timtaxa är fyrsiffrig, och jag tänker inte lämna någon resultatgaranti.

Dessutom: Jag varesig begriper, eller har nån sympati för att man tappar data på grund av avsaknad av backup.

Det finns ett fel i katalogen "Lightroom 2 Catalog" och den kan inte repareras just nu.

Jag blev förstås väldigt stressad över att inte hitta någon backup även om jag också trodde att den gorde det automatiskt. Är inte alls så datavan som viss hormonbrojler på denna tråd. Det konstiga var att jag idag öppnade katalogen och såg alla bilder...... men då kom felmedelandet att den inte går att öppna.

Det konstiga var att jag idag öppnade katalogen och såg alla bilder...... men då kom felmedelandet att den inte går att öppna.

Det är inte alls så konstigt.
Bilderna du ser initialt är de förminskade kopior som skapas i preview-trädstrukturen. De skapas för att det skall gå snabbt att ladda översiktsbilder i olika storlekar utan att man skall behöva "tolka" stora originalfiler såfort man gör en förändring.

Min hårdisk stängdes av vid strömavbrott. då uppstod ett fel i min katalog med flera års arbete. den går inte att öppna eller laga. jag har ingen backupp…..Hårdisken blev det inte något fel på mer än i filen för katalogen.
Kan man skicka filen (katalogen) till någon som kan laga den?
Finns det något sätt att laga katalogen själv? det går inte när Lightroom försöker när jag startar den.

Det du kan prova, är att flytta undan hela katalogen, skapa en ny tom & importera från katalog. Fungerar ibland, beroende på hur skadad katalogfilen är. Har fungerat för mig med små kataloger

Har du testat att hålla nere Alt-tangenten när du startar LR? Då kanske du hittar någon användbar variant av din katalog.
Jag vet, detta är en vild gissning, men kan vara värt ett försök.

Dessutom: Jag varesig begriper, eller har nån sympati för att man tappar data på grund av avsaknad av backup.

En i mitt tycke väldigt onödigt kommentar som knappast hjälper trådskaparen. Att du - som uppenbarligen jobbar med data professionellt - har alla erforderliga backuper är självklart för dig. Jag jobbar också med IT men 35 års erfarenhet har fått mig att vara lite ödmjuk! ;)

För den som är en fotoamatör med begränsad datakunskap är det inte alltid så enkelt.

Jag har all förståelse och sympati för att trådskaparen har hamnat i problem. Nu gäller det väl att hjälpas åt, eller så får man avstå att skriva i tråden.

Till trådskaparen:

1) Se till att kopiera din nuvarande .lrcat fil till säker plats så du har något att gå tillbaka till om det skiter sig fullständigt.

2) Lightroom har som default att göra en backup av sin katalog. Är du säker på att du inte har någon backup? Försök att söka efter filer med ändelsen .lrcat på din dator. Kommer det upp något?

3) När du startar LR, vad är det exakta felmeddelandet? Kommer du in i programmet överhuvudtaget? Har du googlat felmeddelandet?

4) Vilket operativsystem kör du? Har du provat att köra reparationsprogarm mot disken, t ex chkdsk i Windows?

5) Har du lust och möjlighet att lägga upp din katalogfil för nedladdning? Det är nog inte så många som kör version 2 av LR men vi är säker några som skulle kunna prova att öppna den i senare versioner av LR och se vad som händer. Som en sista desperat utväg kan det kanske vara värt att provat?

Nu gäller det väl att hjälpas åt, eller så får man avstå att skriva i tråden.

Huruvida det var en "onödig kommentar" eller inte får vi väl helt enkelt vara eniga om att vara oeniga om. Jag har verkligen ingen förståelse för två typer av människor: De som tappar oersättlig data på grund av avsaknad av backup (i synnerhet när det nämns att det var _arbete_ som gått förlorat), och de som gråter ut i kvällspressen när de fått osannolika mobilräkningar när de surfat utomlands.

Dessa två saker är ju så fruktansvärt välexponerade i media de senaste tio(?) åren, så hur man inte kan ha noterat och agerat på detta förstår jag helt enkelt inte.

Hade det rört sig om ett ärende där man har en backup, men den visat sig vara defekt/felaktigt utförd så hade jag haft långt större förståelse.

Jag sa att jag med största sannolikhet kan rädda det som kan räddas av katalogen, eftersom jag har jäkligt stor erfarenhet av att fnula runt i LR's databaser (så jag vet vilket ostrukturerat härke den dessvärre är) kombinerat med iallafall trettio års datorvana.

Men, jag har ingen som helst lust att engagera mig i ett sånt här ärende annat än strikt kommersiellt. Det är helt enkelt inte värt tiden/besväret.

Det är ju upp till trådstartaren att bedömma om det är intressant eller inte. Om svaret är "Nej" så gör det inte _mig_ varken till eller ifrån eftersom jag inte har något problem att finna uppdrag.

Senast ändrad:
Jag sa att jag med största sannolikhet kan rädda det som kan räddas av katalogen, eftersom jag har jäkligt stor erfarenhet av att fnula runt i LR's databaser (så jag vet vilket ostrukturerat härke den dessvärre är) kombinerat med iallafall trettio års datorvana.

Jag - och säkert de flesta som följer forumet - har den allra största respekt för ditt kunnande. Jag tycker dina inlägg genomgående är väldigt läsvärda.

Att du inte kan hjälpa till utan ersättning kan jag förstå men det var attityden "skyll dig själv" som jag reagerade på.

Fridens.

Jag skulle starta med att ta en manuell kopia av LR-katalogen om det går.
Hade problem med att jag fick korrupt LR-katalog flera gånger, efter mycket om och men förstod jag att det berodde på en dålig HD. Sen har det fungerat bra.

Behöver du hjälp med att reparera skadade filer eller hårddiskar kan jag tipsa om recovery.se

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto