Dessutom: Jag varesig begriper, eller har nån sympati för att man tappar data på grund av avsaknad av backup.
En i mitt tycke väldigt onödigt kommentar som knappast hjälper trådskaparen. Att du - som uppenbarligen jobbar med data professionellt - har alla erforderliga backuper är självklart för dig. Jag jobbar också med IT men 35 års erfarenhet har fått mig att vara lite ödmjuk!
För den som är en fotoamatör med begränsad datakunskap är det inte alltid så enkelt.
Jag har all förståelse och sympati för att trådskaparen har hamnat i problem. Nu gäller det väl att hjälpas åt, eller så får man avstå att skriva i tråden.
Till trådskaparen:
1) Se till att kopiera din nuvarande .lrcat fil till säker plats så du har något att gå tillbaka till om det skiter sig fullständigt.
2) Lightroom har som default att göra en backup av sin katalog. Är du säker på att du inte har någon backup? Försök att söka efter filer med ändelsen .lrcat på din dator. Kommer det upp något?
3) När du startar LR, vad är det exakta felmeddelandet? Kommer du in i programmet överhuvudtaget? Har du googlat felmeddelandet?
4) Vilket operativsystem kör du? Har du provat att köra reparationsprogarm mot disken, t ex chkdsk i Windows?
5) Har du lust och möjlighet att lägga upp din katalogfil för nedladdning? Det är nog inte så många som kör version 2 av LR men vi är säker några som skulle kunna prova att öppna den i senare versioner av LR och se vad som händer. Som en sista desperat utväg kan det kanske vara värt att provat?