Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på kameran eller mig??!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ericka

Ny medlem
Jag har nyss köpt en begagnad Canon EOS 300D för ett litet tag sedan. Jag tar mycket bilder på djur och hade tidigare en Kodak easy share 10xzoom som jag var nöjd med, men tyvärr var den allt för långsam för mig. Fick då tips om antingen denna Canon eller Nikon D40.
Så jag blev glad när jag fick tag i denna kamera,MEN mitt problem är att så gott som alla bilder blir överexponerade (tror jag det heter?!) Tar på automatisk och där blir det värst, sen tar jag på P,och M då blir det lite bättre men inte mycket. Som ni märker är jag väldigt NY på detta!
Hade en systemkamera för många år sedan och jag fick kanon fina bilder på den, höll på och lärde mig lite då om tid & bländare, men har under åren glömt en hel del!

Har även haft 2 st andra "amatör fotografer" som tittat på den och dom säger att inställningarna ser bra ut i kameran.

Så nu hoppas jag desperat att kanske kunna få hjälp med vad som kan vara fel.... Gör jag fel, eller är det nåt fel på kameran?

Bilden jag bifogar är tagen i lite skugga på dagen, hade solen i ryggen!
Se så hemskt det blir....

Bilagor

• IMG_3850.jpg
    IMG_3850.jpg
    14.6 KB · Visningar: 428
Du har antagligen exponeringskompensation satt till rejäl överexponering. Slå upp detta i manualen och kika om så är fallet.

Du har antagligen exponeringskompensation satt till rejäl överexponering. Slå upp detta i manualen och kika om så är fallet.

Jag kan ha fel, men det är väl inte möjligt att exponeringskompensera i autoläge? Det var längesedan jag hade en kamera med det gröna autoläget så jag minns inte säkert. Dessutom verkar det bli fel i P och M också.

Ericka: Du har kanske av misstag satt exponeringsmätaren i spotläge? Det kan bli tokfel om motivet har stora kontraster, t.ex. i starkt solljus.

Tack för svar! Förstår dock inte riktigt! Dom som har tittat på det säger att det är rätt inställt. Det sista tipset jag fick som hjälpte LITE var att jag tog manuellt och ändrade på en liten "ratt" på kameran tror det måste vara tiden? Jag ändrade till en jätte hög siffra och då blev bilden så här;

PS. Har ingen riktig manual... har en på engelska.... så det gör det lite värre när man knappt förstår det på svenska! :)

Bilagor

• IMG_3848.jpg
    IMG_3848.jpg
    21.1 KB · Visningar: 360
PS. Har ingen riktig manual... har en på engelska.... så det gör det lite värre när man knappt förstår det på svenska! :)

Tycker iofs att en engelsk manual också är riktigt. :)
Men en svensk kan du ladda ner direkt från canon: < http://software.canon-europe.com/products/0010037.asp >.

Sedan kanske du vill titta på någon fotoskola för att läsa på lite om bländare, slutartid etc. Fast det ska förstås inte spela någon större roll när du kör på automatik.

Du skulle kunna prova "Återgå till grundinställningarna" enligt sid 31 i manualen, fast om det hjälper så får du förstås aldrig reda på vad som var fel.

Senast ändrad:
Tack för svar! Förstår dock inte riktigt! Dom som har tittat på det säger att det är rätt inställt. Det sista tipset jag fick som hjälpte LITE var att jag tog manuellt och ändrade på en liten "ratt" på kameran tror det måste vara tiden? Jag ändrade till en jätte hög siffra och då blev bilden så här;

Kolla detta:

*Att ISO (för foto ute i klart ljust väder som det tycks vara på dina exempelbilder) inte är ställt uppåt högsta värdet
Skalan går från 100-1600 om jag minns rätt
Sätt, vid klart ljust väder (ute) på 100-200 (som exempel för att prova, inte nåt du slaviskt ska ställa in alltid!)

*Kolla att exponeringskompensation inte är inställd (= skalan går från -2 steg till + 2 steg, ställ "0", dvs mittläget)
Du trycker på en knapp baktill, vilken är märkt +/- och med väljarratten intill avtrycket vrider du samtidigt(!) tills markeringen kommer i mitten.

*Ställ gärna programratten (den större ratten, den med P/Av/S/M-lägena mfl) i Av-läget, och ställ sen in en lämplig bländare, så kommer kameran ställa rätt tid för det ljus som råder.I bra dagsljus och 100 ISO, prova med bländare 5.6-8.

Du ser i sökaren ifall kameran ställer in slutartid inom den skala som kameran har, dvs 1/4000-dels sekund eller längre.(skalan går från 1/4000-30 sekunder)
Ställer den 1/4000-dels sek och tiden blinkar eller på annat sätt markerar att tiden inte är nog kort, DÅ har du ställt för stor bländare, dvs dra bländaren mot mindre öppning (högre tal, typ 11-16-22, till tiden hamnar inom kamerans användbara skala.

Hoppas detta inte upplevs konstigt, du har ju använt systemare innan iaf, kolla i boken så kommer det klarna tror jag.

*Kolla vilken ljusmätningmetod som är vald, ställ in "multiläget" som på engelska kallas "evaluative metering".

Är du orutinerad kör med multi tills du lärt dej och kan börja trixa med annat...

Blir bilderna tokljusa trots beskrivna åtgärder lär det vara fel på antingen kamerahuset eller objektivets bländare, eller fel på båda.

Hoppas du slipper skicka på reparation dock...

Tack så hjärtligt för svaren jag fått!
Nu har jag lite att prova, KANON!! Hoppas att det bara är en inställning som ligger och lurar....

Vad glad jag är att jag hittade till denna sida i dag :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar