Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på arbetsytan i Premiere Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Mxemmaa

Aktiv medlem
Jag lyckades göra någon konstig inställning när jag testade att testversionen av Premiere Pro fungerade på min dator, läste in några filer och testade att lägga in dem på min timeline, men där någonstans lyckades jag trycka på någon knapp, så att själva granskningsfönstret (?) (det till höger) blev till en liten kvadrat, som dessutom visar mitt ihopklippta material i betydligt sämre kvalité.

Vad kan jag ha kommit åt? Är helt grön när det gäller filmredigering så jag har ingen aning om hur man annars återställer programmet och arbetsytorna.

Du kan högerklicka på arbetsytan och välja "återställ". Se denna länk.

Har återställt och tittat runt lite nu, och problemet är kvar, när jag tar upp min ihopklippta film i helskärm så visas den som den ska, bättre kvalité + rätt proportioner, men i den lilla förhandsgranskningsrutan där till höger är den liksom beskuren i den där kvadraten, och i betydligt sämre kvalité av någon anledning.

Hur blir du om låter den rendera klippet först och sätter fönstret till höger på "Fit" istället för "25%"?
Det var visserligen ett tag sedan jag jobbade med Premiere Pro, men det ser ut som det inte har renderat klippet ordentligt …

Som sagt väldigt grön, men jag antar att jag ska gå på Sequence - Render entire work area
Gjorde detta i alla fall, och ändrade även till Fit, ingen skillnad alls.

Har återställt och tittat runt lite nu, och problemet är kvar, när jag tar upp min ihopklippta film i helskärm så visas den som den ska, bättre kvalité + rätt proportioner, men i den lilla förhandsgranskningsrutan där till höger är den liksom beskuren i den där kvadraten, och i betydligt sämre kvalité av någon anledning.

Kanske detta hjälper.

Börja med att se till att ni har rätt sekvensinställning. I ditt projekt, i rutan med allt material drar du ett videoklipp till ikonen "new item" i samma fönster. Då skapas en sekvens med exakt de inställningar som ska vara för det klippet.

Förhandsgranskning är just förhandsgranskning. I Premiere kan man välja vilken kvalité man vill förhandsgranska sitt material. Syftet med detta är för att underlätta för datorer med sämre prestanda att klara spela upp material som är tunga att hantera, t.ex. h264, AVCHD, material från DSLR etc.
När man klipper så är det ofta jämnt flöde som är viktigare än själva kvalitén.

I hörnet på det fönstret där klippet spelas finns en rullgardinsmeny och där finns ett alternativ som heter "playback resolution" Titta där om du kan påverka uppspelningskvalitén. Den har inget att göra med det exporterade materialet senare, utan bara för förhandsgransknings-spelning.
Har du en sämre dator så kanske du måste leva med att förhandsgranskning måste vara lågt ställd, men då klarar den troligen iaf att spela upp det utan hack.

Sist provar du att Rendera klippet. Det ska normalt inte behövas om du bara ska klippa, beroende på vad ni har för dator. När du väl exporterar senare kommer klippet ändå att renderas för exporten. Så man kan alltså slippa dubbla jobb.
Rendera gör du annars bara när man använder effekter, färgkorrigering osv. Men har man dålig dator så kan alltså Rendering hjälpa till för uppspelning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar