Annons

Fel katalogstruktur i lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

aron.johansson

Aktiv medlem
Hej!

När jag importerar bilder i lightroom så blir katalogstrukturen i lightroom helt fel. Detta började för en vecka sen och innan dess har allt fungerat prima. Fick för mig att det började efter att jag "dammade" av datorn och råkade trycka på någon knapp men det behöver inte alls vara så. Det som händer är iaf att bilderna importeras och sparas "rätt" på hårddisken men sen i lightroom hamnar mappen/mapparna överst i katalogträdet. Om jag då försöker att flytta mappen i lightroom dit den ska säger ligtroom att "det finns redan en mapp där" eftersom den har sparats där. Det enda sättet att få det rätt nu är att importera till rotmappen "bilder" och sen manuellt flytta mapparna dit jag vill ha dem. Det spelar inte heller någon roll om jag importerar från minneskort/hdd eller om jag väljer att bara "lägga till" bilder som redan ligger sparade.

Har försökt med det mesta men har nu slut på idéer. Det är säkert jätteenkelt men jag har slut på idéer och håller på att bli galen på det här så om någon har några bra tips skulle jag bli glad!

Mvh Aron

Du måste nog förklara din mappstruktur lite bättre. Och kanske bifoga en bild där man ser hur det ser ut både i Utforskaren och Lightroom.

Ser du rotmappen "bilder" i LR? Isåfall borde du se dina mappar på rätt sätt därunder. Om inte så kan du ju markera en mapp, högerklicka och välja "Add parent" eller nåt liknande.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto