Annons

Fel i Photoshop Elements 3.0

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Då och då, ganska ofta faktiskt, när jag startar Photoshop Elements 3.0, svensk version dyker följande felmeddelande upp:
Det gick inte att importera urklippet därför att det inte finns tillräckligt med arbetsminne (RAM).
Ibland kompletterat med följande käcka text:
Det begärda kommandot gick inte att slutföra, eftersom någon annan aktivitet utförs i redigeraren i Photoshop Elements, eller eftersom redigeraren väntar på en inmatning. Avsluta den aktuella aktiviteten och försök igen.

Om jag klickar på OK i resp meddelande så funkar programmet helt normalt. Meddelandena dyker upp oberoende av om jag startar programmet via dess ikon eller genom att klicka på en bild. Det har heller ingen betydelse om jag startar PSE direkt efter datorstart eller om jag har andra program igång. Och det där med minnesbrist är bara bull! Jag har 1 GB i RAM så det räcker och blir över!
 
Tillägg

Jag ser att jag glömde en sak.
Jag undrar givetvis om det finns någon som har samma erfarenhet och/eller någon lösning.
 
Det är inte Photoshop Elements 3 det är fel på. Det är när du öppnar Outlook som det skickas som det överförs en mängd data till klippbordet i Windows. Problemet löser du genom att leta upp filen” C:\WINDOWS\SYSTEM32\CLIPBRD.EXE” öppna klippbordet och tryck på ”X”. Jag tror det är antivirusfunktionen i Outlook som är orsaken till detta problem, jag har inte forskat närmare efter att ha konstaterat att det inte var fel på Photoshop. Jag använder Norton Antivirus och Office 2003 om problemet är Norton eller i Outlook vet jag ej. Kanske någon annan vet mer?
 
Intressant! Jag testade ditt förslag och det funkade. Felen dök inte upp.
Men ibland dyker de upp även om jag inte har startat Outlook.
Jag använder Norton Internet Security 2005 och Office 2003, så det verkar finnas något samband trots allt.
Jag skall prova med att försöka stänga av antivirusfunktionen i Outlook. Bör nog inte ställa till några problem eftersom jag också använder MailWasher Pro för att kolla mejlen på servern inna de hämtas hem till datorn.
 
Jag försökte med att avvaktivera Norton Antivirus, detta hade ingen verkan. Jag kör mitt klippbord i bitmappläge och då ser utklippet ut som ikonen på "Töm antispam" knappen från Norton antisapm funktionen. Vågar inte avinstallera mitt virusskydd just nu, får väl testa när man är "off line" någon gång :)
 
Jag testade en annan grej först. Jag inaktiverade urklipp i Office, och det verkar som om det hjälper.
Skall testa det en tid.
 
Åtgärden att inaktivera urklipp i Office funkar en stund. Sedan är det något programhel--te som placerar en ikon i urklipp. Därefter återkommer felet i PSE. Felet uppstår inte om det ligger texter i urklipp. Jag vet inte vilket program som placerar ikonen i urklipp och ännu mindre varför det gör så.
Jag tror att jag skall testa en riktigt drastisk grej innan jag börjar att leta efter orsaken i registret?
Jag skall döpa om filen clipbrd.exe för att kolla vad som händer.
 
Eeeeh, jag skulle _inte_ rekommendera att döpa om clipbrd.exe. Problemet är knappast att det finns ett klippbord, utan hur olika applikationer använder det.
 
vaktmästaren skrev:
Nä, jag vet. Men vad f-n gör man? Har du något annat förslag?

Inte på rak arm tyvärr, jag använder varken Outlook eller den virusprogramvara du har. Det låter ju märkligt att ett program helt opåkallat lägger en ikon på klippbordet måste jag säga...

Har du många program som ligger och kör i bakgrunden (t.ex. via autostart)?
 
Ja många processer är igång men ingen som inte behövs eller som jag vet behövs för att systemet skall funka.
Men det är helt klart att det är ikonen för "Töm NortonAntiSpam" som finns i Outlooks menyfält. Denna har lags dit därför att det görs en automatisk integrering av Norton AntiSpam och e-postprogrammet.
Men jag tänker nog testa att byta namn på programmet. Det kan ju typ bara hända två saker: antingen går det bra eller så går det åt.. eeeh så går det inte bra. Jag menar att detta är ju inget program som är kritiskt för Windows funktion. I värsta fall så blir det ju bara några funktioner i Office som slutar fungera. Och då är det ju bara att ändra tillbaka programnamnet igen.
Denna ändring är ju inte lika kritisk att göra som t.ex. att kompilera om en av Windows .DLL-filer för att rätta "svenskbuggen" i Internet Explorer. Där är man ju inne i ett systemprogram och rotar och gör man fel där så kan det få ödesdigra konsekvenser.
 
Problemet tillfälligt löst?

Jag var beredd på att det kanske inte skulle gå så bra att byta namn på filen. Det gjorde det inte heller! Att byta namn var inget problem och Windows startade som vanligt. Men när jag sedan drog igång något Officeprogram, t.ex. mitt e-postprogram Outlook då sket det sig ordentligt!
Jag ändrade naturligtvis tillbaka programnamnet igen och Office startar åter utan problem.

I stället gjorde jag så att jag inaktiverade integreringen av antispamfunktionen mellan Norton Internet Security och Outlook och sedan dess har inte den där ikonen hamnat i urklipp och inte heller något problem med att starta Photoshop Elements.

Jag har gjort en felanmälan till Symantec nu på morgonen den 29/7.
 
Lösning på gång. Kanske

Om någon undrar om det hänt något med detta fel så kan jag rapportera att jag har gjort felanmälan till Symantec. De är lika förvånade som jag över att ikonen hamnar i Ofiice Urklipp.
De har bollat saken vidare till USA och väntar på svar därifrån. De har också lovat att meddela mig så fort de fått svar. Detsamma kommer jag att göra här.
 
Tillägg

Jag kan meddela att samma sak händer med Norton Internet Security 2006 och Adobe Photoshop Elements 4.0. Löstes med samma åtgärd som beskrivits tidigare.
Även detta har jag meddelat till Symantec här i Sverige som i sin tur har "bollat" problemet vidare till programutvecklarna i USA.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.