Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel format ?:S

Produkter
(logga in för att koppla)

axeisi

Medlem
Hejsan..

Har tagit på mig i uppgift att beskära och redigera några bilder till en familje bok osv.

men har ett problem. efter att ha redigerat dem så som jag vill ha dom (beskurit osv) och sparar dem så blir de bara 954 x 1222 ??

bilderna är ca 3888x2500 orginal så förstår inte vad jag gör för fel :S? har tyvär bara ements 3 men det borde vell inte spela någon roll för beskärning mm ?

Resample?

Du har inte haft resamplerutan ikryssad? Eller har du bara beskurit för mycket så det bara är 1222 pixlar kvar på längsta sidan? Elements 3 klarar att göra det den ska (om man gör rätt).

Ser olika ut

Det ser olika ut i olika ps-versioner. På bilden kan du se hur det ser ut i PS7. Fast du kanske inte har varit inne och ändrat i "Image size"? Hur som helst är det väldigt svårt att avgöra vad du gjort för fel, men fel har du uppenbarligen gjort.

Bilagor

• cropexempel2.jpg
    cropexempel2.jpg
    51.5 KB · Visningar: 116
Kanske detta felet

Det är inte så att du har något värde inskrivit i rutan där det står resolution (när du valt cropverktyget)? Skriver du in 4 och 3 i de två första rutorna ska du inte ha något värde inskrivet i den tredje rutan ifall du vill låta pixlarna vara oförändrade.

Bilagor

• cropexempel.jpg
    cropexempel.jpg
    49.9 KB · Visningar: 109
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar