Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel färger vid processning med Capture One 4

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersLindgren

Ny medlem
Jag har superproblem med färgerna. Jag har kalibrerat min skärm och skapat en ICC profil för den. Den har jag sedan satt som default i windows. När man gjort de tänker jag mig att alla färger i alla program "fixas" av windows, kan de stämma?

Problemet är att när jag tittar på en raw bild i capture one och ställt in den som jag vill ha den, kört process mot sRBG och sedan öppnar den nått annat program så blir färgerna mycker blekare. De funkar varken i bildvisare, GIMP eller i browsers, men öppnar man jpegen i capture one blir den som den ska. Men om jag gör processningen mot färgprofilen från kalibreringen av skärmen, då visas bilderna lika.

Hur kan de här egentligen hänga ihop, de måste ju blivit fel någonstans´, om jag processar mot min färgprofil blir de ju helknas när man öppnar hos någon annan, eller ?

// Anders

Jag har superproblem med färgerna. Jag har kalibrerat min skärm och skapat en ICC profil för den. Den har jag sedan satt som default i windows. När man gjort de tänker jag mig att alla färger i alla program "fixas" av windows, kan de stämma?

Nej, det stämmer bara med sådana program som kan läsa en skärmprofil och sedan konvertera bilden från din arbetsfärgrymd till din skärmprofil under det att bilden visas på skärmen.

De funkar varken i bildvisare, GIMP eller i browsers, men öppnar man jpegen i capture one blir den som den ska. Men om jag gör processningen mot färgprofilen från kalibreringen av skärmen, då visas bilderna lika.
Detta är program som inte läser skämprofiler. Nu är jag ingen GIMP-expert, men har för mig att det programmet ska ha förbättrats i detta avseende i senare versioner. Men att du får lika bilder om du konverterar till din skärmprofil beror på just detta, då har du ju gjort den konverteringen som dessa program inte klarar av att göra. Men för andra, som inte använder sig av samma skärm som du, kommer färgerna att bli felaktiga.

Stefan

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto